juni 2016

Vår båt er lastet med..

Det å bo på en øy kan være nokså avslappende og fint, men det kan også være brutalt og ufint. Alt handler egentlig om det å være forberedt. Selv har jeg absolutt ingen erfaring med det å bo på en øy alene. Når sant skal sies har strengt tatt heller ikke Jakob så stor erfaring med dette, noe som resulterte i litt uforutsette hendelser sist uke. Men han har mye større erfaring enn meg og vet en ting eller to om det å bo i seilbåt borte fra havn. For de av dere som ikke vet det så har Jakob bodd tre år i seilbåt, samt seilt Canada-Norge sommeren for tre år siden. Jeg overlot derfor det meste av ansvaret når det kom til å klargjøre Njord for sommeren. Selve båten ble det vel strengt tatt ikke gjort så mye med, men utstyr ble forbedret, bygget og kjøpt inn slik at alt skulle være fint her mens Jakob er på tur i sydligere strøk. 

Det første vi skaffet oss var targabøylen som Jakob lagde selv. Denne blir i dag brukt til å støtte opp solcellepanelet vårt som gir oss strøm i båten. Til nå har dette fungert veldig bra, og batteriet er ferdig ladet hver morgen når jeg står opp. Her kan jeg i tillegg henge opp tørkesnorene som jeg har laget, men som jeg ennå ikke har fått vist dere. 

Før Jakob dro, gikk vi til innkjøp av en generator. Denne gir meg muligheten til å varme opp varmtvannstanken, se på tv eller lade opp batteriene dersom jeg skulle være uheldig og ha mange regndager på rad. Til nå har den fungert utmerket og er en reddende engel når jeg føler meg ensom og ikke har mer strøm på pc'en. Den negative siden er at den bråker en del og at jeg derfor ikke kan starte den når som helst, hvor som helst. Her vi ligger nå, har vi et par naboer, men så langt har jeg ikke mottatt noen klager. 

Ettersom jeg prøver å starte generatoren minst mulig, blir det til at pc'en kommer mye i bruk. Ettersom den ikke har allverdens med batteritid, og jeg ikke har mulighet til å lade med vanlig lader, ble det til at jeg kjøpte en omformer. Nå kan jeg lade pc'en med 12V uten problemer. Riktignok kan ikke pc'en være i bruk under lading, av ukjent årsak, men jeg får i det minste litt pc-tid hver dag. 

Jeg søkte en del rundt på nettet etter tips om hva en trenger når en skal bo borte fra havn, og fant disse utrolig stilige dusjene som varmes av sola! Dette krever selvsagt godt vær, men er genialt om en har liten vanntank eller null tilgang på varmt vann. Selv har jeg ikke fått brukt denne ennå, men satser på en skikkelig godværsdag snart. Posen er sort på en side, noe som gjør at den tar opp varme og varmer vannet. Jeg testet denne da vi ennå var til kai, og brant meg nesten på vannet den ene dagen. Det står på posene at det faktisk kan bli opptil 50 grader på vannet! 



I tillegg til alt dette er det veldig viktig med gode fendere, noe jeg fikk erfare på min forrige øy-tur som resulterte i at jeg ble hentet av redningsskøyta. Denne gangen har vi fendret opp ganske "paranoid" og satser på at alt vil ende bedre enn sist. For kosens skyld har jeg skaffet meg lys som er solcelle-drevne slik at jeg slipper å skru de av for å spare strøm. Disse er kjøpt på Ikea og lyser opp om kvelden. Veldig koselig! 





Vi har selvsagt fylt opp alt av vanntanker samt fylt drivstoff og tømt septik-tanken. Nå ligger egentlig alt til rette for at dette skal bli en knakende god sommer, og at jeg forhåpentligvis kan bli på denne øya noe lengre enn forrige. Om dere har noen spørsmål eller tips så er det bare å kommentere! :) 

Vi prøver igjen

God torsdag alle sammen! Nå er endelig ting blitt litt på stell her i båten igjen etter at Njord og jeg har forlatt havna for andre gang for å prøve oss på øylivet. Denne gangen er jeg heldigvis ikke alene, og ligger nå longside med en annen seilbåt fra havna, Swan Spirit.

Siden vi er to stykker og to båter, måtte vi flytte begge båtene samtidig. Med andre ord ble jeg nødt til å styre Njord. Ikke bare var det første gang jeg og Njord var på ordentlig tur sammen, men det var også min første tur som kaptein. Dere kan tro jeg var nervøs! Heldigvis er Sindre, som eier Swan Spirit, en god lærer og fantastisk god til trygging og sikkerhet. I tillegg hadde vi med oss hver vår buddy som hjalp godt til. I Njord fikk jeg med meg Arne, samme helten som hjalp oss midt på natten for en uke tilbake. Han hadde god kontroll og hjalp meg med alt mulig på turen.

Turen gikk overraskende fint, og selv med en del bølger, nok av vind og et revna forseil, kom vi oss helskinnet frem til bukta hvor vi nå ligger. Planen er å ligge her frem til Jakob er tilbake. For de av dere som følger med så vet dere at de ikke har trukket vinnerloddet når det kommer til vær og vind, men jeg krysser fingrene for at de er her om ca 2 uker. I mellomtiden skal jeg gjøre det beste ut av tiden her ute.

Reisebrev - Madeira

Norita har klart turen til Madeira. Vi la til kai kl 02:00 igår kveld. Det var to døgn seiling og et døgn motor fra Gran Canaria. 



 

Vi hadde i utgangspunktet planlagt å seile mot Azorene og bli med vinden inn mot den engelske kanal. Men været endret seg, så vi må belage oss på mere diesel og mer motvind. 

Da benytter vi mulighet til å gjøre litt småreprasjoner på båten. Blant annet falt jeg ut fra køya mi når le-trekket revna. Så da er det ut med sysakene for å forsterke. Le-trekket er en slags vegg som holder meg på plass i køya selv om seilbåten ligger langt over på siden. Vi har to uker igjen med sidelengs seiling. For båten krenger mest når man seiler mot vinden. 



Vi fikk også tatt ut loggen, en liten propell som står under båten og måler fart. Denne var gjengrodd slik at propellen ikke gikk rundt. Dermed fikk vi ikke målt hvor mye strøm det er i vannet, eller hvor langt vi faktisk seiler. For det er ikke til å komme unna at man seiler betydelig lengre ved å krysse enn dersom man kan seile rett mot målet. 

Det er alltid spennende å åpne hull gjennom båten. Men ved å være litt effektiv så kom det ikke mye vann inn i båten. 



 

Når vi gikk i Funchal så fant André noe kult. Nemlig en flaske med kullfilter. Kullfilteret fjerner lukt og smak, til og med klor! Flaskene er beregnet for å kunne drikke kran-vann i byer der det smaker rart eller er mye klor. Målet til flaskeprodusenten er å unngå så mange engangsflasker, ved at mye vanlig vann er godt nok til å  drikke. Så - hvorfor er dette nyttig i båt? 

Det blir veldig fort smak i vannet av tankene. Det skjedde også her, og det er ikke veldig mye smak, men nok til at det er slitsomt å drikke når det er mye bølger og litt slitsomt å være ombord. 

Vi har testet flaskene og det gir svært godt vann! 



Vann ombord er det nok av. Vi har handla inn 80 liter vann på flasker. Dessuten har André en kul maskin ombord, nemlig en Watermaker. Denne presser vann gjennom et filter som er så trangt at bare ferskvann kommer igjennom. Det er faktisk så tett av bakterier og virus ikke kommer igjennom. 

 

Vi kan fylle 400 liter vann på litt over 2 timer. Så med de nye vannflaskene så har vi alltid nok drikkevann ombord! Det er viktig her i varme farevann. 



Vi har også optimslisert bruken av motor, for vi fant ut at selv på 1800 rpm så gir motoren 5 knop fart i stille vann. Og bruker bare 1.5-2 liter diesel i timen. Og med 190 liter ombord så har vi nesten 100 timer med motor. Det blir nok viktig videre på turen. For nå planlegger vi å seile rett nordover fram til vi får medvind og kan krysse Biscaya inn mot den engelske kanal. Vi ønsker å unngå vinder over 25 knop når vi seiler mot vinden. Dette fordi Norita er en lett seilbåt med mye seil. Så vi klarer oss betydelig bedre i lite vind enn mye med denne båten. 

Følg oss videre på https://share.delorme.com/AndreUgland 

 

Jennys første møte med redningsskøyta

Så fort kan ting altså snu. I går skrøt jeg av hvor fantastisk båtlivet ute på holmene er, i dag ligger jeg fortøyd til en brygge etter hva jeg vil betegne som en mindre festlig natt. Det har seg slik at været her på sørlandet har holdt seg nokså fint frem til i går. Dermed har jeg og Njord ligget trygt og godt langs fjellknausene på øya. I går snudde derimot det flotte været, og havnivået steg høyere enn det de to tidligere ukene har gjort. På den måten var Njord på vei opp på land, noe som hørtes høyt og tydelig fra innsiden. Jeg og Embla, som denne uken er på besøk, måtte derfor ut i vind og vær for å flytte fendere og dekk slik at vi skulle ligge trygt. Dette viste seg å ikke gi det utfallet vi hadde håpet. Vannivået steg og dunkinga ble bare værre og værre. På dette tidspunktet var klokken passert 02:00 og så og si alt av hjelp lå og sov eller var for langt av gårde. Det hele resulterte i at vi ikke så noen annen utvei enn å kontakte redningsskøyta.

Da klokken nærmet seg 3 hadde jeg heldigvis fått tak i Arne som hev seg i gummibåten og kom oss til unnsetning. Da han kom frem viste det seg at det var lite han kunne gjøre annet enn å holde båten bort fra berget. Etter en liten stund dukket redningsskøyta opp, og det ble besluttet at Njord måtte flyttes. Vi løsnet derfor alt av fortøyninger og lot oss slepe inn mot havna. Da alt var ferdig var klokken passert halv fem, og himmelen hadde lysnet.

Vi våknet i dag til at vi lå fortøyd til ei brygge. Jeg vil ikke kalle mitt første møte med redningsskøyta for et gøy møte, men var enormt glad for at de dukket opp og hjalp oss.

The lonely Island

I går la Jakob ut på ukjent farvann, vekk fra internett og mobil dekning. Til nå har jeg ikke egentlig følt meg så veldig alene på denne øya jeg bor på, i og med at jeg hele tiden har hatt muligheten til å kontakte han. Nå som han har dratt, merker jeg at øylivet fremstår noe mer ensomt. Heldigvis har jeg akkurat fått besøk av ei god venninne som skal holde meg med selskap i noen dager fremover. Jeg har også funnet ut etter å ha bodd her i litt over en uke at øylivet slettes ikke er så værtst og at det absolutt har sin sjarm.

Til nå har jeg ikke vært særlig flink til å utforske øya jeg bor på, men jeg hadde en liten svipptur rundt for et par dager siden. Det er et rikt dyreliv langs vannkanten, og rundt forbi vokser det vakre, ville blomster.

Om kveldene sitter jeg i cockpit og koser meg med levende lys og rolig musikk. Små solcelledrevet lys er plasser litt rundt forbi for ekstra hygge om kvelden. Jeg har også skaffet meg en liten urtehage slik at jeg har et lite, søtt prosjekt gående her ute.

Dette øylivet er slettes ikke værst, og jeg gleder meg til å oppleve det sammen med Jakob.

Følg Jakob på tur!

Nå er endelig avgjørelsedagen her! Jeg gleder meg til å se bare hav i mange dager framover. Flotte solnedganger og dyreliv. Og ikke minst de gode lydene av båten gjennom vannet. 


 

I natt lå vi longside med en hyggelig nordmann utenfor Anfi, Arne Sandsbakk og båten Double Pleasure. Vi har fått spist frokost og har kun en siste vedlikeholdsoppgave igjen før avreise. Watermakeren må ha nye filter. Den begynte å klage igår kveld etter turen på en time fra Mogan og hit til Anfi.



Turen fra Mogan var utrolig vakker. Vi gikk ut i solnedgangen og kom fram like før det ble helt mørkt. 

Vi drar så fort båten og vi føler oss klare. Trackeren starter automatisk så fort vi er i bevegelse. For å følge oss så gjelder linken under:

Https://share.delorme.com/AndreUgland 

Her er det også mulig å sende oss meldinger underveis. Skriv gjerne hvem du er, for det vises ikke her. 

Ny oppdatering kommer når vi er inne i den engelske kanal. 

Hvordan ødelegge en båt- uten å ødelegge den

Jeg har ikke alltid hatt en stor drøm om å bo i båt, snarere tvert i mot. Da jeg møtte Jakob, bodde han i en 35 fots seilbåt, og jeg elsket å være på besøk. Likevel husker jeg at jeg tenkte at båtlivet aldri kunne vært noe for meg. Jeg var for glad i ting, plass og land. Tre år har gått, og her sitter jeg i seilbåten vi eier sammen. Da vi for alvor begynte å lete etter den "perfekte" båten, lagde vi en oversikt over alt vi ønsket oss. Denne listen inneholdt både ønske for stand, utstyr, størrelse og funksjon, og var god å ha under letingen. 

Njord er en perfekt båt for oss på flere måter. For det første elsker jeg salong-løsningen. Alle som kommer på besøk blir overrasket over hvor stor og åpen den føles. I tillegg er jeg veldig glad i cockpit og det at vi har hele fire soverom og to toaletter. Dette gir oss mange muligheter for å gjøre båten best egnet for oss. Et veldig viktig punkt for oss da vi så etter en båt var det at det skulle være mulig å gjøre forandringer. Vi ønsket oss ikke en dyr båt som gikk ned ti tusen i verdi bare vi så på den. Vi hadde så mange planer, så mange prosjekter at vi bare måtte finne en båt til en god pris, en båt som var mulig å ødelegge uten å ødelegge den. Og det fant vi.

Da vi bodde på land, hadde vi et stort rom som vi brukte som gjesterom og hobbyrom. Der hadde jeg alt fra sytråd til beis, hele samlingen av hobby-stæsj. Utfordringen med å skulle flytte i båt var det at det sjelden selges båter med hobbyrom og gode oppbevaringsmuligheter for maletuber og dekor-ark. Vi innså derfor at vi muligens måtte gjøre noen endringer i vårt nye hjem. Problemet med båter er at de visstnok synker fort i verdi så snart en kapper, skrur, hamrer eller maler. Så da satt vi igjen med problemstillingen; hvordan ødelegge en båt- uten å ødelegge den. Løsningen var Jakob sin idé, og ganske genial. 

Det første vi måtte gjøre var å isolere bak alle vegger. Dette i seg selv var litt av en jobb da veggplatene er laget av veldig tynne plater som lett går i stykker. Men Jakob var flink og fikk lirket platene ut og på plass. Isoleringsmaterialet vi brukte er det samme som vi har vist i tidligere innlegg. Da platene var på plass, kunne vi starte med utformingen av hobbyrommet/ verkstedet. 

For å kunne ha et brukbart hobbyrom/verksted, er det nødvendig med en arbeidsbenk. På samme måte er det viktig med en god sitteplass, evt ståplass som gir en god arbeidsstilling. Vi ønsket å gjøre så lite inngrep i båtens innredning som overhode mulig, og valgte derfor en enkel, men flott løsning. Den ene platen som gikk langs senge-formen ble flyttet. Slik ble det gjort rom for beinplass. Arbeidsbenken ble kappet av samme typen plater som en bruker i bunnen av vanlige hengere til bil. Platen ble støttet opp av metall-hengsler og treplater, et lite inngrep. 



Mye av oppbevaringen finner sted under sitteområder, men vi har også plass i skapet til høyre for bildet, samt at vi lagde oss litt ekstra plass ved hjelp av syltetøyglass og noen skruer. Lokket på glassene skrudde jeg oppunder hyllen som går langs skrogsiden. Her kan vi oppbevare småting som skruer, spiker eller annet. Rommet er ikke helt ferdig ennå, men er godt brukende. Akkurat nå planlegger jeg muligheter for smarte oppbevaringsløsninger slik at vi skal få plass til så mye som vi har lyst til. 
 

Videre oppdateringer kommer etter hvert som vi kommer fremover med prosjektet. 

#båt #baatboerne #håndarbeid #friluftsliv #DIY #bygg 

Reisebrev - dagen før dagen



Her endte ferden igår. Tilbake på samme båtplass Norita har hatt i noen måneder nå. 

 

Vi fant fort ut av årsaken til motorstoppen. Dieseldyr! Dette er alger som lever mellom diesel og vann. Det oppstår gjerne oftere i varme farvann siden algene gror fortere. Det er viktig å bruke riktige tilsetningsstoffer og unngå biodiesel. Det var heldigvis en sil i tanken  på inntaket til motoren. Denne var grodd helt tett, slik at det ikke var mulig å suge diesel for å fylle filtrene engang.





 Va startet med å pumpe ut dieselen over i kanner. Og de første 15 liter var helt gjennongrodd. Her må det sterkere skyts til. Vi må få ut tanken for å skylle gjennom med ren diesel og tilsetningsstoffer. 

Heldigvis er båten ny og intelligent designet. Så tanken er i plast, og er kun festet med en gjengestang i midten. Det tok ikke veldig lang tid før tanken var ute. 



Tanken ble renset og montert inn igjen igår kveld. Vi var vel ferdig rundt kl 1 på natta. Etter litt søvn er vi nå igang igjen. Jeg har gått å henta 20 liter ren diesel og fått liv i motoren igjen. Nå mangler bare proviant for både oss og motoren. Båten skal fylles med mat og vann samt diesel før vi legger fra kai i natt eller imorgen tidlig. 

 

Vi har en tracker ombord som kan følges her: https://share.delorme.com/AndreUgland

 

Det blir dårlig med oppdateringer før den engelske kanal, men vi håper å være der om ca 11 døgn. 

Reisebrev - Første sjøprøve med SV Norita

Norita er en utrolig flott Dufour 36 performance, med alt tenkelig utstyr ombord. Men før vi starter den lange reisen hjem frs Gran Canaria så må alt testes. 

 

Fram til nå har tiden gått med til sjekk av sikkerhetsutstyr og pakking av båten. Og idag var det klart for sjøprøve. Septiktanken måtte tømmes og vi må ha oppstart av "watermakere". Den siste er en maskin som lager ferskvann fra saltvann. Utrolig fint å ha ubegrenset tilgang til ferskvann. 



 

Alt virket tilsynelatende iorden, motor startet fint og vi kom oss ut på sjøen. Vi ville gjerne langt ut for å lage vann. Og i det jeg følte vi begynte å komme langt ut så stoppet motoren. Den gikk litt ned på turtall og stoppet veldig kort tid etter. 

Jeg tenkte umiddelbart at dette må være dieselfilter, men motoren startet i fri. Det betyr kanskje tau i propellen? 

Andre meldte seg frivillig til å hoppe i sjøen. 



Vel ute i sjøen så ser han en en helt fri propell! Dette var litt nedtur... For en fri propell betyr andre problemer. Jeg gruer meg til å bytte dieselfilter. Det er i utgangspunktet en enkel jobb, men å gjøre dette i 30 grader varme og nede i en vuggende seilbåt er ikke videre festlig. Men som med alt annet er det bare å gjøre det. Både grovfilter og finfilter ble byttet, men det gikk ikke å suge diesel for å fylle filtrene. Det betyr vel at slangen til tanken er tett. 



 

Vi startet å seile mot land. Turen som tok en time ut, tok litt over 3 timer inn. Vi fikk hjelp siste del, men klarte å snike oss inn til en trang båtplass uten skader på båten. 



 

Nå spiser vi litt middag og moter oss opp til videre feilsøking. 

 

DIY - Targabøyle

Innlegg skrevet av Jakob 

Endelig! Targabøyla er montert på båten. Nesten 2 uker arbeid er gått med til planlegging, bygging og montering av targabøyle. 

Jeg har ønsket meg en skikkelig targa så lenge jeg har eid båt. Dette er et praktisk stativ montert bak på båten. Det vil gi betydelig bedre plass da masse utstyr kan monteres opp her. 

Videre planlegger jeg å lage til fester for ekstra diesel, arbeidslys og kanskje vindmølle. 



Om byggingen:

Dette er første gang jeg har sveiset med TIG apparat. Den viktigste forskjellen mellom TIG og andre sveisemetoder er at man ikke må tilføre nytt metall. TIG lager en lysbue som smelter metallet, og dersom delene er godt tilpasset så trenger man ikke tilføre materiale.

Dette er den første viktige erfaringen: Bruk heller 1 time på god tilpassning av deler, enn 3 timer på å sveise vanskelige skjøter. 

Eksempel på en god sveis:
 

Eksempel på dårlig sveis og dårlig tilpassning av deler:

Sveiseteknikken tok betydelig lengre tid enn jeg trodde. Dette kombinert med mange vinkler og et ønske om en rett konstruksjon gjorde arbeidet tidkrevende.

Det skal altså utrolig lite til før stål bøyer seg som følge av varme eller små slag. 

Siden det er vanskelig å måle nøyaktig hvordan konstruksjonen blir stående på båten så festet jeg hoveddelen med små punkter, slik at jeg kunne ta alt ned til båten for grovjusteringer. 

Når jeg hadde kortet ned de framste benene så var det tilbake i verkstedet for å sveise ferdig. 

Nå var det kun innfestingen igjen. Dette løste jeg med plater og gjennomgående bolter. Platene ble både limt med sicaflex og strammet greit med bolter. På innsiden av båten brukte jeg like plater eller store skiver der dette ikke var mulig. 

På tross av litt dårlig tilpasning og tynne rør så ble resultatet ganske bra. Det mangler fortsatt litt stabilitet sidelengs, så litt modifikasjoner må til. I lengderetningen av båten så står bøyla som støpt! Dette gjør meg litt optimistisk med tanke på å kanskje løfte gummibåten i targabøyla. Men hovedsaken nå er at solcellepanelet er montert høyt, slik at det ikke blir noe særlig med skygge. 

Erfaringer til nå er at batteriene er på 100% allerede klokka 9 på morgenen. Solcellene er et enormt skritt mot det å leve "off-grid". 

Følg med videre for erfaringer med strøm i båt! 

#DIY #båt #elektro #fornybarenergi #sveising #bygg #baat #baatboerne #friluftsliv #programmering #teknologi

Crayon Art i båt

I dag har jeg lyst til å vise dere et av de mange prosjektene jeg har holdt på med den siste tiden, nemlig crayon art. Dette er en slags teknikk en bruker for å lage utrolig stilige og fargerike bilder. Jeg har lenge hatt lyst til å prøve meg på noe slikt, og har stadig hentet ny inspirasjon fra pinterest. For et par uker siden dro jeg og Jakob opp til Bodø for å feire familie bursdag. Vi hadde da med oss to bilder som skulle gis bort som gaver, begge laget her i båten med mye kjærlighet. Bildene falt i smak, noe jeg selvfølgelig ble glad for. Jeg har aldri prøvd noe lignende før. Ikke er jeg maler og ei heller tegner, noe som gjorde det hele noe nervepirrende. I tillegg var det mange bilder av resultater, men svært få av fremgangsmåte og tips. Det hele ble derfor et skudd i blinde, men resultatet må jeg si at jeg ble nokså fornøyd med. 

Jeg startet med å skrive ut bilder som jeg ville bruke som mal til bildet. I og med at jeg lagde to bilder, skrev jeg ut én sykepleier og én musiker. Deretter kom en stor tålmodighetsprøve som jeg valgte å løse noe ulikt på de to bildene. På bildet av sykepleieren valgte jeg å streke over bildet med en tusj jeg håpte skulle gå igjennom. Dette tok mye tid og mye tusj, men gikk nokså greit og ga et godt resultat. Likevel ble jeg så lei av å tusje opp, ned og i mente at jeg valgte en ny metode for neste bilde. 

På bilde nummer to valgte jeg heller å klippe ut figuren så nøye som mulig. Deretter tok jeg en blyant og tegnet nøye rundt alle kanter. Da jeg var ferdig med dette måtte jeg gå tilbake til metode 1 og tusje for harde livet. Snakk om tålmodighetsprøve. Det endte med en del inprovisasjon fra min side. Deretter strekte jeg opp alle linjer på nytt, denne gangen med en noe tydeligere strek slik at figuren skulle være synlig gjennom malingen. Fargene jeg valgte til de to bildene var ren improvisasjon. Her setter kun fantasien grenser. Jeg brukte en svamp og vannmaling blandet med noe vann for å male bakgrunnen. Når bakgrunnen har tørket, kan tegneskillsa bare komme. Jeg brukte en tegnetusj, blendetusj og blyant for å lage skygge, farge og streker. 

Deretter står den gøye delen for tur. Her trenger du olje-fargestifter, typisk slike en tegnet med når en var 4 år. Jeg tror alle typer skal gå an å bruke, men har som sagt aldri prøvd dette før. Fargestiftene jeg brukte er fra Panduro, ganske dyre og veldig gode. Disse fungerte utmerket og var drøye i bruk. I tillegg trenger du en hårføner for  få magien til å skje. oljestiftene skal smelte samtidig som de skal bli blåst utover bildet. Dette tar gjerne litt tid, og min erfaring var at det tok lengst tid den andre gangen. Mulig dette har med at oljestiftene allerede hadde vært smeltet en gang tidligere. 

Hold oljestiften foran føneren og blås i ønsket retning og mengde. Jeg tok en og en farge, men har også sett bilder hvor en har hengt alle stiftene langs enden av bildet for så å smelte alle. Da får en typisk "melt-look"  mens her får en mer dråper. Vær obs på at dette kan sprute utover møbler osv, så dekk godt med plast eller lignende, spesielt om du gjør som meg og holder på med dette over sofaen. 



Dette prosjektet var utfordrende, men samtidig svært artig. Jeg kan anbefale dere å holde på med dette mens blodsukkeret ennå er på akseptabelt nivå. Selv holdt jeg på med dette til langt over midnatt, blodsukker skummelt nært føling og ellers ganske så pessimistiskt humør. Jeg var derfor veldig nært ved å gi opp, men alt som skulle til var en god natts søvn. Og mat. Prosjektet var artig og givende, og anbefales! Og selv om jeg absolutt ikke er noen maler/tegner, så ble det et nokså brukendes resultat. 

Har dere prøvd ut crayon art før? 

#DIY #hjemmelaget #håndarbeid #kunst #båt #båtliv #inspirasjon 

Vårt nye paradis

Da var vi kommet oss et lite stykke inn i juni måned, og kun én dag unna Jakobs avreisedato til Gran Canaria for å kjøre seilbåt hjem til Norge. Han og en kamerat setter seg på flyet i morgen tidlig mens jeg og Njord blir igjen her i Norge. I og med at vi nå er kommet inn i sommersesongen, begynner prisene å stige på havneanleggene. I går flyttet vi derfor Njord ut på en liten øy hvor han og jeg kan oppholde oss mens Jakob er på reise. 

Det er med blandede følelser jeg sender Jakob av sted i morgen. Jeg er veldig glad på hans vegne, men også veldig nervøs for hans tur og mitt opphold her på øya. Likevel tror jeg det blir en god og lærerik opplevelse for oss begge. Njord er nå blitt klargjort for alt fra storm til knallvær. Solcellepanelet er på plass, hengekøyen er hengt opp, vanntanker og drivstoff er fylt, generator er kjøpt inn, og jeg har kjøpt meg masse, masse myggspray. Jeg blir ikke alene her på øya, langt ifra. Planen er at jeg allerede neste uke får en annen båtboer ut hit på øya som skal være her sammen med meg. I tillegg får jeg besøk av venninner og familie. Om jeg skulle trenge noe, kan jeg alltids ringe båtfolket og spørre om råd. De er gode og stiller alltid opp. Sånn sett føler jeg meg veldig trygg selv om jeg nå skal gjøre noe jeg aldri har gjort før- bo i en båt helt alene, på en øde øy. 

Øya vi nå ligger på er helt fantastisk og ligger perfekt i le for vind og bølger. I tillegg er det nokså nært byen og bilen min, så jeg trenger ikke kjøre langt for å komme meg til fastland. Sola går ned i 6-tiden, noe som egentlig bare er bra. På den måten slipper jeg at øya blir stappfull av andre båter. Om jeg skulle ønske å beholde sola noe lengre, kan jeg alltids ta gummibåten over til naboøya eller ta en liten spasertur til den andre siden. 

Jeg gleder meg til late dager på dekk her. Helt ærlig tror jeg det blir nokså bra. Om været holder vil jeg sitte mye ute og lese, kanskje bade litt og snorkle rundt på skjæret. Det er mye havliv her med mange småfisk, krabber og reker. Jeg har også store planer om å fiske meg litt middag her når jeg blir litt tryggere på øy-livet. I morgen skal jeg så noen urteblomster, lage meg tørkestativ og krype opp i hengekøyen. Få planer og mye morro. 

 

, Kristiansand

hits