juni 2016

Vr bt er lastet med..

Det bo p en y kan vre noks avslappende og fint, men det kan ogs vre brutalt og ufint. Alt handler egentlig om det vre forberedt. Selv har jeg absolutt ingen erfaring med det bo p en y alene. Nr sant skal sies har strengt tatt heller ikke Jakob s stor erfaring med dette, noe som resulterte i litt uforutsette hendelser sist uke. Men han har mye strre erfaring enn meg og vet en ting eller to om det bo i seilbt borte fra havn. For de av dere som ikke vet det s har Jakob bodd tre r i seilbt, samt seilt Canada-Norge sommeren for tre r siden. Jeg overlot derfor det meste av ansvaret nr det kom til klargjre Njord for sommeren. Selve bten ble det vel strengt tatt ikke gjort s mye med, men utstyr ble forbedret, bygget og kjpt inn slik at alt skulle vre fint her mens Jakob er p tur i sydligere strk. 

Det frste vi skaffet oss var targabylen som Jakob lagde selv. Denne blir i dag brukt til sttte opp solcellepanelet vrt som gir oss strm i bten. Til n har dette fungert veldig bra, og batteriet er ferdig ladet hver morgen nr jeg str opp. Her kan jeg i tillegg henge opp trkesnorene som jeg har laget, men som jeg enn ikke har ftt vist dere. 

Fr Jakob dro, gikk vi til innkjp av en generator. Denne gir meg muligheten til varme opp varmtvannstanken, se p tv eller lade opp batteriene dersom jeg skulle vre uheldig og ha mange regndager p rad. Til n har den fungert utmerket og er en reddende engel nr jeg fler meg ensom og ikke har mer strm p pc'en. Den negative siden er at den brker en del og at jeg derfor ikke kan starte den nr som helst, hvor som helst. Her vi ligger n, har vi et par naboer, men s langt har jeg ikke mottatt noen klager. 

Ettersom jeg prver starte generatoren minst mulig, blir det til at pc'en kommer mye i bruk. Ettersom den ikke har allverdens med batteritid, og jeg ikke har mulighet til lade med vanlig lader, ble det til at jeg kjpte en omformer. N kan jeg lade pc'en med 12V uten problemer. Riktignok kan ikke pc'en vre i bruk under lading, av ukjent rsak, men jeg fr i det minste litt pc-tid hver dag. 

Jeg skte en del rundt p nettet etter tips om hva en trenger nr en skal bo borte fra havn, og fant disse utrolig stilige dusjene som varmes av sola! Dette krever selvsagt godt vr, men er genialt om en har liten vanntank eller null tilgang p varmt vann. Selv har jeg ikke ftt brukt denne enn, men satser p en skikkelig godvrsdag snart. Posen er sort p en side, noe som gjr at den tar opp varme og varmer vannet. Jeg testet denne da vi enn var til kai, og brant meg nesten p vannet den ene dagen. Det str p posene at det faktisk kan bli opptil 50 grader p vannet! 



I tillegg til alt dette er det veldig viktig med gode fendere, noe jeg fikk erfare p min forrige y-tur som resulterte i at jeg ble hentet av redningsskyta. Denne gangen har vi fendret opp ganske "paranoid" og satser p at alt vil ende bedre enn sist. For kosens skyld har jeg skaffet meg lys som er solcelle-drevne slik at jeg slipper skru de av for spare strm. Disse er kjpt p Ikea og lyser opp om kvelden. Veldig koselig! 





Vi har selvsagt fylt opp alt av vanntanker samt fylt drivstoff og tmt septik-tanken. N ligger egentlig alt til rette for at dette skal bli en knakende god sommer, og at jeg forhpentligvis kan bli p denne ya noe lengre enn forrige. Om dere har noen sprsml eller tips s er det bare kommentere! :) 

Vi prver igjen

God torsdag alle sammen! Nå er endelig ting blitt litt på stell her i båten igjen etter at Njord og jeg har forlatt havna for andre gang for å prøve oss på øylivet. Denne gangen er jeg heldigvis ikke alene, og ligger nå longside med en annen seilbåt fra havna, Swan Spirit.

Siden vi er to stykker og to båter, måtte vi flytte begge båtene samtidig. Med andre ord ble jeg nødt til å styre Njord. Ikke bare var det første gang jeg og Njord var på ordentlig tur sammen, men det var også min første tur som kaptein. Dere kan tro jeg var nervøs! Heldigvis er Sindre, som eier Swan Spirit, en god lærer og fantastisk god til trygging og sikkerhet. I tillegg hadde vi med oss hver vår buddy som hjalp godt til. I Njord fikk jeg med meg Arne, samme helten som hjalp oss midt på natten for en uke tilbake. Han hadde god kontroll og hjalp meg med alt mulig på turen.

Turen gikk overraskende fint, og selv med en del bølger, nok av vind og et revna forseil, kom vi oss helskinnet frem til bukta hvor vi nå ligger. Planen er å ligge her frem til Jakob er tilbake. For de av dere som følger med så vet dere at de ikke har trukket vinnerloddet når det kommer til vær og vind, men jeg krysser fingrene for at de er her om ca 2 uker. I mellomtiden skal jeg gjøre det beste ut av tiden her ute.

Reisebrev - Madeira

Norita har klart turen til Madeira. Vi la til kai kl 02:00 igr kveld. Det var to dgn seiling og et dgn motor fra Gran Canaria. 



 

Vi hadde i utgangspunktet planlagt seile mot Azorene og bli med vinden inn mot den engelske kanal. Men vret endret seg, s vi m belage oss p mere diesel og mer motvind. 

Da benytter vi mulighet til gjre litt smreprasjoner p bten. Blant annet falt jeg ut fra kya mi nr le-trekket revna. S da er det ut med sysakene for forsterke. Le-trekket er en slags vegg som holder meg p plass i kya selv om seilbten ligger langt over p siden. Vi har to uker igjen med sidelengs seiling. For bten krenger mest nr man seiler mot vinden. 



Vi fikk ogs tatt ut loggen, en liten propell som str under bten og mler fart. Denne var gjengrodd slik at propellen ikke gikk rundt. Dermed fikk vi ikke mlt hvor mye strm det er i vannet, eller hvor langt vi faktisk seiler. For det er ikke til komme unna at man seiler betydelig lengre ved krysse enn dersom man kan seile rett mot mlet. 

Det er alltid spennende pne hull gjennom bten. Men ved vre litt effektiv s kom det ikke mye vann inn i bten. 



 

Nr vi gikk i Funchal s fant Andr noe kult. Nemlig en flaske med kullfilter. Kullfilteret fjerner lukt og smak, til og med klor! Flaskene er beregnet for kunne drikke kran-vann i byer der det smaker rart eller er mye klor. Mlet til flaskeprodusenten er unng s mange engangsflasker, ved at mye vanlig vann er godt nok til  drikke. S - hvorfor er dette nyttig i bt? 

Det blir veldig fort smak i vannet av tankene. Det skjedde ogs her, og det er ikke veldig mye smak, men nok til at det er slitsomt drikke nr det er mye blger og litt slitsomt vre ombord. 

Vi har testet flaskene og det gir svrt godt vann! 



Vann ombord er det nok av. Vi har handla inn 80 liter vann p flasker. Dessuten har Andr en kul maskin ombord, nemlig en Watermaker. Denne presser vann gjennom et filter som er s trangt at bare ferskvann kommer igjennom. Det er faktisk s tett av bakterier og virus ikke kommer igjennom. 

 

Vi kan fylle 400 liter vann p litt over 2 timer. S med de nye vannflaskene s har vi alltid nok drikkevann ombord! Det er viktig her i varme farevann. 



Vi har ogs optimslisert bruken av motor, for vi fant ut at selv p 1800 rpm s gir motoren 5 knop fart i stille vann. Og bruker bare 1.5-2 liter diesel i timen. Og med 190 liter ombord s har vi nesten 100 timer med motor. Det blir nok viktig videre p turen. For n planlegger vi seile rett nordover fram til vi fr medvind og kan krysse Biscaya inn mot den engelske kanal. Vi nsker unng vinder over 25 knop nr vi seiler mot vinden. Dette fordi Norita er en lett seilbt med mye seil. S vi klarer oss betydelig bedre i lite vind enn mye med denne bten. 

Flg oss videre p https://share.delorme.com/AndreUgland 

 

Jennys frste mte med redningsskyta

Så fort kan ting altså snu. I går skrøt jeg av hvor fantastisk båtlivet ute på holmene er, i dag ligger jeg fortøyd til en brygge etter hva jeg vil betegne som en mindre festlig natt. Det har seg slik at været her på sørlandet har holdt seg nokså fint frem til i går. Dermed har jeg og Njord ligget trygt og godt langs fjellknausene på øya. I går snudde derimot det flotte været, og havnivået steg høyere enn det de to tidligere ukene har gjort. På den måten var Njord på vei opp på land, noe som hørtes høyt og tydelig fra innsiden. Jeg og Embla, som denne uken er på besøk, måtte derfor ut i vind og vær for å flytte fendere og dekk slik at vi skulle ligge trygt. Dette viste seg å ikke gi det utfallet vi hadde håpet. Vannivået steg og dunkinga ble bare værre og værre. På dette tidspunktet var klokken passert 02:00 og så og si alt av hjelp lå og sov eller var for langt av gårde. Det hele resulterte i at vi ikke så noen annen utvei enn å kontakte redningsskøyta.

Da klokken nærmet seg 3 hadde jeg heldigvis fått tak i Arne som hev seg i gummibåten og kom oss til unnsetning. Da han kom frem viste det seg at det var lite han kunne gjøre annet enn å holde båten bort fra berget. Etter en liten stund dukket redningsskøyta opp, og det ble besluttet at Njord måtte flyttes. Vi løsnet derfor alt av fortøyninger og lot oss slepe inn mot havna. Da alt var ferdig var klokken passert halv fem, og himmelen hadde lysnet.

Vi våknet i dag til at vi lå fortøyd til ei brygge. Jeg vil ikke kalle mitt første møte med redningsskøyta for et gøy møte, men var enormt glad for at de dukket opp og hjalp oss.

The lonely Island

I går la Jakob ut på ukjent farvann, vekk fra internett og mobil dekning. Til nå har jeg ikke egentlig følt meg så veldig alene på denne øya jeg bor på, i og med at jeg hele tiden har hatt muligheten til å kontakte han. Nå som han har dratt, merker jeg at øylivet fremstår noe mer ensomt. Heldigvis har jeg akkurat fått besøk av ei god venninne som skal holde meg med selskap i noen dager fremover. Jeg har også funnet ut etter å ha bodd her i litt over en uke at øylivet slettes ikke er så værtst og at det absolutt har sin sjarm.

Til nå har jeg ikke vært særlig flink til å utforske øya jeg bor på, men jeg hadde en liten svipptur rundt for et par dager siden. Det er et rikt dyreliv langs vannkanten, og rundt forbi vokser det vakre, ville blomster.

Om kveldene sitter jeg i cockpit og koser meg med levende lys og rolig musikk. Små solcelledrevet lys er plasser litt rundt forbi for ekstra hygge om kvelden. Jeg har også skaffet meg en liten urtehage slik at jeg har et lite, søtt prosjekt gående her ute.

Dette øylivet er slettes ikke værst, og jeg gleder meg til å oppleve det sammen med Jakob.

Flg Jakob p tur!

N er endelig avgjrelsedagen her! Jeg gleder meg til se bare hav i mange dager framover. Flotte solnedganger og dyreliv. Og ikke minst de gode lydene av bten gjennom vannet. 


 

I natt l vi longside med en hyggelig nordmann utenfor Anfi, Arne Sandsbakk og bten Double Pleasure. Vi har ftt spist frokost og har kun en siste vedlikeholdsoppgave igjen fr avreise. Watermakeren m ha nye filter. Den begynte klage igr kveld etter turen p en time fra Mogan og hit til Anfi.



Turen fra Mogan var utrolig vakker. Vi gikk ut i solnedgangen og kom fram like fr det ble helt mrkt. 

Vi drar s fort bten og vi fler oss klare. Trackeren starter automatisk s fort vi er i bevegelse. For flge oss s gjelder linken under:

Https://share.delorme.com/AndreUgland 

Her er det ogs mulig sende oss meldinger underveis. Skriv gjerne hvem du er, for det vises ikke her. 

Ny oppdatering kommer nr vi er inne i den engelske kanal. 

Hvordan delegge en bt- uten delegge den

Jeg har ikke alltid hatt en stor drm om bo i bt, snarere tvert i mot. Da jeg mtte Jakob, bodde han i en 35 fots seilbt, og jeg elsket vre p besk. Likevel husker jeg at jeg tenkte at btlivet aldri kunne vrt noe for meg. Jeg var for glad i ting, plass og land. Tre r har gtt, og her sitter jeg i seilbten vi eier sammen. Da vi for alvor begynte lete etter den "perfekte" bten, lagde vi en oversikt over alt vi nsket oss. Denne listen inneholdt bde nske for stand, utstyr, strrelse og funksjon, og var god ha under letingen. 

Njord er en perfekt bt for oss p flere mter. For det frste elsker jeg salong-lsningen. Alle som kommer p besk blir overrasket over hvor stor og pen den fles. I tillegg er jeg veldig glad i cockpit og det at vi har hele fire soverom og to toaletter. Dette gir oss mange muligheter for gjre bten best egnet for oss. Et veldig viktig punkt for oss da vi s etter en bt var det at det skulle vre mulig gjre forandringer. Vi nsket oss ikke en dyr bt som gikk ned ti tusen i verdi bare vi s p den. Vi hadde s mange planer, s mange prosjekter at vi bare mtte finne en bt til en god pris, en bt som var mulig delegge uten delegge den. Og det fant vi.

Da vi bodde p land, hadde vi et stort rom som vi brukte som gjesterom og hobbyrom. Der hadde jeg alt fra sytrd til beis, hele samlingen av hobby-stsj. Utfordringen med skulle flytte i bt var det at det sjelden selges bter med hobbyrom og gode oppbevaringsmuligheter for maletuber og dekor-ark. Vi inns derfor at vi muligens mtte gjre noen endringer i vrt nye hjem. Problemet med bter er at de visstnok synker fort i verdi s snart en kapper, skrur, hamrer eller maler. S da satt vi igjen med problemstillingen; hvordan delegge en bt- uten delegge den. Lsningen var Jakob sin id, og ganske genial. 

Det frste vi mtte gjre var isolere bak alle vegger. Dette i seg selv var litt av en jobb da veggplatene er laget av veldig tynne plater som lett gr i stykker. Men Jakob var flink og fikk lirket platene ut og p plass. Isoleringsmaterialet vi brukte er det samme som vi har vist i tidligere innlegg. Da platene var p plass, kunne vi starte med utformingen av hobbyrommet/ verkstedet. 

For kunne ha et brukbart hobbyrom/verksted, er det ndvendig med en arbeidsbenk. P samme mte er det viktig med en god sitteplass, evt stplass som gir en god arbeidsstilling. Vi nsket gjre s lite inngrep i btens innredning som overhode mulig, og valgte derfor en enkel, men flott lsning. Den ene platen som gikk langs senge-formen ble flyttet. Slik ble det gjort rom for beinplass. Arbeidsbenken ble kappet av samme typen plater som en bruker i bunnen av vanlige hengere til bil. Platen ble stttet opp av metall-hengsler og treplater, et lite inngrep. 



Mye av oppbevaringen finner sted under sitteomrder, men vi har ogs plass i skapet til hyre for bildet, samt at vi lagde oss litt ekstra plass ved hjelp av syltetyglass og noen skruer. Lokket p glassene skrudde jeg oppunder hyllen som gr langs skrogsiden. Her kan vi oppbevare smting som skruer, spiker eller annet. Rommet er ikke helt ferdig enn, men er godt brukende. Akkurat n planlegger jeg muligheter for smarte oppbevaringslsninger slik at vi skal f plass til s mye som vi har lyst til. 
 

Videre oppdateringer kommer etter hvert som vi kommer fremover med prosjektet. 

#bt #baatboerne #hndarbeid #friluftsliv #DIY #bygg 

Reisebrev - dagen fr dagen



Her endte ferden igr. Tilbake p samme btplass Norita har hatt i noen mneder n. 

 

Vi fant fort ut av rsaken til motorstoppen. Dieseldyr! Dette er alger som lever mellom diesel og vann. Det oppstr gjerne oftere i varme farvann siden algene gror fortere. Det er viktig bruke riktige tilsetningsstoffer og unng biodiesel. Det var heldigvis en sil i tanken  p inntaket til motoren. Denne var grodd helt tett, slik at det ikke var mulig suge diesel for fylle filtrene engang.





 Va startet med pumpe ut dieselen over i kanner. Og de frste 15 liter var helt gjennongrodd. Her m det sterkere skyts til. Vi m f ut tanken for skylle gjennom med ren diesel og tilsetningsstoffer. 

Heldigvis er bten ny og intelligent designet. S tanken er i plast, og er kun festet med en gjengestang i midten. Det tok ikke veldig lang tid fr tanken var ute. 



Tanken ble renset og montert inn igjen igr kveld. Vi var vel ferdig rundt kl 1 p natta. Etter litt svn er vi n igang igjen. Jeg har gtt henta 20 liter ren diesel og ftt liv i motoren igjen. N mangler bare proviant for bde oss og motoren. Bten skal fylles med mat og vann samt diesel fr vi legger fra kai i natt eller imorgen tidlig. 

 

Vi har en tracker ombord som kan flges her: https://share.delorme.com/AndreUgland

 

Det blir drlig med oppdateringer fr den engelske kanal, men vi hper vre der om ca 11 dgn. 

Reisebrev - Frste sjprve med SV Norita

Norita er en utrolig flott Dufour 36 performance, med alt tenkelig utstyr ombord. Men fr vi starter den lange reisen hjem frs Gran Canaria s m alt testes. 

 

Fram til n har tiden gtt med til sjekk av sikkerhetsutstyr og pakking av bten. Og idag var det klart for sjprve. Septiktanken mtte tmmes og vi m ha oppstart av "watermakere". Den siste er en maskin som lager ferskvann fra saltvann. Utrolig fint ha ubegrenset tilgang til ferskvann. 



 

Alt virket tilsynelatende iorden, motor startet fint og vi kom oss ut p sjen. Vi ville gjerne langt ut for lage vann. Og i det jeg flte vi begynte komme langt ut s stoppet motoren. Den gikk litt ned p turtall og stoppet veldig kort tid etter. 

Jeg tenkte umiddelbart at dette m vre dieselfilter, men motoren startet i fri. Det betyr kanskje tau i propellen? 

Andre meldte seg frivillig til hoppe i sjen. 



Vel ute i sjen s ser han en en helt fri propell! Dette var litt nedtur... For en fri propell betyr andre problemer. Jeg gruer meg til bytte dieselfilter. Det er i utgangspunktet en enkel jobb, men gjre dette i 30 grader varme og nede i en vuggende seilbt er ikke videre festlig. Men som med alt annet er det bare gjre det. Bde grovfilter og finfilter ble byttet, men det gikk ikke suge diesel for fylle filtrene. Det betyr vel at slangen til tanken er tett. 



 

Vi startet seile mot land. Turen som tok en time ut, tok litt over 3 timer inn. Vi fikk hjelp siste del, men klarte snike oss inn til en trang btplass uten skader p bten. 



 

N spiser vi litt middag og moter oss opp til videre feilsking. 

 

DIY - Targabyle

Innlegg skrevet av Jakob 

Endelig! Targabyla er montert p bten. Nesten 2 uker arbeid er gtt med til planlegging, bygging og montering av targabyle. 

Jeg har nsket meg en skikkelig targa s lenge jeg har eid bt. Dette er et praktisk stativ montert bak p bten. Det vil gi betydelig bedre plass da masse utstyr kan monteres opp her. 

Videre planlegger jeg lage til fester for ekstra diesel, arbeidslys og kanskje vindmlle. 



Om byggingen:

Dette er frste gang jeg har sveiset med TIG apparat. Den viktigste forskjellen mellom TIG og andre sveisemetoder er at man ikke m tilfre nytt metall. TIG lager en lysbue som smelter metallet, og dersom delene er godt tilpasset s trenger man ikke tilfre materiale.

Dette er den frste viktige erfaringen: Bruk heller 1 time p god tilpassning av deler, enn 3 timer p sveise vanskelige skjter. 

Eksempel p en god sveis:
 

Eksempel p drlig sveis og drlig tilpassning av deler:

Sveiseteknikken tok betydelig lengre tid enn jeg trodde. Dette kombinert med mange vinkler og et nske om en rett konstruksjon gjorde arbeidet tidkrevende.

Det skal alts utrolig lite til fr stl byer seg som flge av varme eller sm slag. 

Siden det er vanskelig mle nyaktig hvordan konstruksjonen blir stende p bten s festet jeg hoveddelen med sm punkter, slik at jeg kunne ta alt ned til bten for grovjusteringer. 

Nr jeg hadde kortet ned de framste benene s var det tilbake i verkstedet for sveise ferdig. 

N var det kun innfestingen igjen. Dette lste jeg med plater og gjennomgende bolter. Platene ble bde limt med sicaflex og strammet greit med bolter. P innsiden av bten brukte jeg like plater eller store skiver der dette ikke var mulig. 

P tross av litt drlig tilpasning og tynne rr s ble resultatet ganske bra. Det mangler fortsatt litt stabilitet sidelengs, s litt modifikasjoner m til. I lengderetningen av bten s str byla som stpt! Dette gjr meg litt optimistisk med tanke p kanskje lfte gummibten i targabyla. Men hovedsaken n er at solcellepanelet er montert hyt, slik at det ikke blir noe srlig med skygge. 

Erfaringer til n er at batteriene er p 100% allerede klokka 9 p morgenen. Solcellene er et enormt skritt mot det leve "off-grid". 

Flg med videre for erfaringer med strm i bt! 

#DIY #bt #elektro #fornybarenergi #sveising #bygg #baat #baatboerne #friluftsliv #programmering #teknologi

Crayon Art i bt

I dag har jeg lyst til vise dere et av de mange prosjektene jeg har holdt p med den siste tiden, nemlig crayon art. Dette er en slags teknikk en bruker for lage utrolig stilige og fargerike bilder. Jeg har lenge hatt lyst til prve meg p noe slikt, og har stadig hentet ny inspirasjon fra pinterest. For et par uker siden dro jeg og Jakob opp til Bod for feire familie bursdag. Vi hadde da med oss to bilder som skulle gis bort som gaver, begge laget her i bten med mye kjrlighet. Bildene falt i smak, noe jeg selvflgelig ble glad for. Jeg har aldri prvd noe lignende fr. Ikke er jeg maler og ei heller tegner, noe som gjorde det hele noe nervepirrende. I tillegg var det mange bilder av resultater, men svrt f av fremgangsmte og tips. Det hele ble derfor et skudd i blinde, men resultatet m jeg si at jeg ble noks fornyd med. 

Jeg startet med skrive ut bilder som jeg ville bruke som mal til bildet. I og med at jeg lagde to bilder, skrev jeg ut n sykepleier og n musiker. Deretter kom en stor tlmodighetsprve som jeg valgte lse noe ulikt p de to bildene. P bildet av sykepleieren valgte jeg streke over bildet med en tusj jeg hpte skulle g igjennom. Dette tok mye tid og mye tusj, men gikk noks greit og ga et godt resultat. Likevel ble jeg s lei av tusje opp, ned og i mente at jeg valgte en ny metode for neste bilde. 

P bilde nummer to valgte jeg heller klippe ut figuren s nye som mulig. Deretter tok jeg en blyant og tegnet nye rundt alle kanter. Da jeg var ferdig med dette mtte jeg g tilbake til metode 1 og tusje for harde livet. Snakk om tlmodighetsprve. Det endte med en del inprovisasjon fra min side. Deretter strekte jeg opp alle linjer p nytt, denne gangen med en noe tydeligere strek slik at figuren skulle vre synlig gjennom malingen. Fargene jeg valgte til de to bildene var ren improvisasjon. Her setter kun fantasien grenser. Jeg brukte en svamp og vannmaling blandet med noe vann for male bakgrunnen. Nr bakgrunnen har trket, kan tegneskillsa bare komme. Jeg brukte en tegnetusj, blendetusj og blyant for lage skygge, farge og streker. 

Deretter str den gye delen for tur. Her trenger du olje-fargestifter, typisk slike en tegnet med nr en var 4 r. Jeg tror alle typer skal g an bruke, men har som sagt aldri prvd dette fr. Fargestiftene jeg brukte er fra Panduro, ganske dyre og veldig gode. Disse fungerte utmerket og var drye i bruk. I tillegg trenger du en hrfner for  f magien til skje. oljestiftene skal smelte samtidig som de skal bli blst utover bildet. Dette tar gjerne litt tid, og min erfaring var at det tok lengst tid den andre gangen. Mulig dette har med at oljestiftene allerede hadde vrt smeltet en gang tidligere. 

Hold oljestiften foran fneren og bls i nsket retning og mengde. Jeg tok en og en farge, men har ogs sett bilder hvor en har hengt alle stiftene langs enden av bildet for s smelte alle. Da fr en typisk "melt-look"  mens her fr en mer drper. Vr obs p at dette kan sprute utover mbler osv, s dekk godt med plast eller lignende, spesielt om du gjr som meg og holder p med dette over sofaen. 



Dette prosjektet var utfordrende, men samtidig svrt artig. Jeg kan anbefale dere holde p med dette mens blodsukkeret enn er p akseptabelt niv. Selv holdt jeg p med dette til langt over midnatt, blodsukker skummelt nrt fling og ellers ganske s pessimistiskt humr. Jeg var derfor veldig nrt ved gi opp, men alt som skulle til var en god natts svn. Og mat. Prosjektet var artig og givende, og anbefales! Og selv om jeg absolutt ikke er noen maler/tegner, s ble det et noks brukendes resultat. 

Har dere prvd ut crayon art fr? 

#DIY #hjemmelaget #hndarbeid #kunst #bt #btliv #inspirasjon 

Vrt nye paradis

Da var vi kommet oss et lite stykke inn i juni mned, og kun n dag unna Jakobs avreisedato til Gran Canaria for kjre seilbt hjem til Norge. Han og en kamerat setter seg p flyet i morgen tidlig mens jeg og Njord blir igjen her i Norge. I og med at vi n er kommet inn i sommersesongen, begynner prisene stige p havneanleggene. I gr flyttet vi derfor Njord ut p en liten y hvor han og jeg kan oppholde oss mens Jakob er p reise. 

Det er med blandede flelser jeg sender Jakob av sted i morgen. Jeg er veldig glad p hans vegne, men ogs veldig nervs for hans tur og mitt opphold her p ya. Likevel tror jeg det blir en god og lrerik opplevelse for oss begge. Njord er n blitt klargjort for alt fra storm til knallvr. Solcellepanelet er p plass, hengekyen er hengt opp, vanntanker og drivstoff er fylt, generator er kjpt inn, og jeg har kjpt meg masse, masse myggspray. Jeg blir ikke alene her p ya, langt ifra. Planen er at jeg allerede neste uke fr en annen btboer ut hit p ya som skal vre her sammen med meg. I tillegg fr jeg besk av venninner og familie. Om jeg skulle trenge noe, kan jeg alltids ringe btfolket og sprre om rd. De er gode og stiller alltid opp. Snn sett fler jeg meg veldig trygg selv om jeg n skal gjre noe jeg aldri har gjort fr- bo i en bt helt alene, p en de y. 

ya vi n ligger p er helt fantastisk og ligger perfekt i le for vind og blger. I tillegg er det noks nrt byen og bilen min, s jeg trenger ikke kjre langt for komme meg til fastland. Sola gr ned i 6-tiden, noe som egentlig bare er bra. P den mten slipper jeg at ya blir stappfull av andre bter. Om jeg skulle nske beholde sola noe lengre, kan jeg alltids ta gummibten over til naboya eller ta en liten spasertur til den andre siden. 

Jeg gleder meg til late dager p dekk her. Helt rlig tror jeg det blir noks bra. Om vret holder vil jeg sitte mye ute og lese, kanskje bade litt og snorkle rundt p skjret. Det er mye havliv her med mange smfisk, krabber og reker. Jeg har ogs store planer om fiske meg litt middag her nr jeg blir litt tryggere p y-livet. I morgen skal jeg s noen urteblomster, lage meg trkestativ og krype opp i hengekyen. F planer og mye morro. 

 

, Kristiansand

hits