mars 2016

Hjemmelaget termostat for kjøleskap

Innlegg skrevet av Jakob

Njord har mye utstyr, men svært lite av det fungerer. Noe av det viktigste for god bo-komfort er et bra kjøleskap. Det gamle kjøleaggregatet er ødelagt, men enda ikke demontert. Ny kjølekompressor er montert, men bare halvveis. Ledninger er trekt direkte fra batteriet, kompressoren står løst og når jeg endelig får strøm på så er hele systemet tomt for gass. Ingen gass betyr ingen kjøling. Kjølekompressoren er av typen Isotherm og kommer med hurtigkoblinger mellom kompressor og fordamper. Jeg får demontert kompressoren og tar den med til nærmeste kjølemontør.



Systemet ser slik ut, og består av fordamper, kompressor og termostat.

Kompressoren blir lekasjetestet og fylt, det hele koster ca 1000 kroner. Det er altså 1/4 av prisen på en ny, men jeg hater å kaste ting som funker.

Alt blir koblet opp igjen og fordamperen får et fint lag med rim allerede etter 10 minutter! Det spennende nå blir å se hvor lenge alt holder. Det var kun kompressoren som ble lekasjetestet, så dersom det er en lekasje så vil denne mest sannsynlig være i fordamperen. Det er dessuten snakk om svært små mengder gass, totalt 60 gram i hele systemet. Så en lekasje kan være svært liten og fortsatt tømme systemet på en måned eller to.

Nå kommer neste problem, siden båten ble kjøpt som et rep-objekt så aner jeg igrunn ingenting om hvilke deler som er hvor. Eller hvor komplett de forskjellige systemene er. Den originale termostaten fant jeg ikke i båten, og en ny original koster 500 kroner (pluss kjøring eller frakt). Jeg tok derfor en telefon til en god venn - Charles Hov. Han er definisjonen på Petter Smart. Vi snakket litt om båten, så nevnte jeg problemstillingen på temperaturstyring. Han klødde seg litt i hodet og svarte etter kort tid: "Kom hit, jeg har alle delene vi trenger".

Som sagt så gjort, jeg sitter plutselig i leiligheten hans, midt mellom den hjemmelagde 3d-printeren og de to enorme dataskjermene. Rundt oss ligger det sikkert 20 esker fra ebay med diverse elektronikk-komponenter. Vi finner fram en arduino, to temperatur-følere samt et byggebrett for å teste koblingene. Dette er for å bygge opp designet før det loddes.



Samtidig med den midlertidige koblingen, så må det kodes. Her er jeg virkelig grønn og er fornøyd med at Charles har brukt mange fritimer på å lese seg opp. Jeg ønsker at kjøleskapet skal holde en temperatur mellom 2 til 5 grader. Jeg ønsker også at kompressoren skal gå så lite som mulig, for denne trekker mye strøm. Og strøm i båt, det kommer det nok mange innlegg om utover våren. Spesielt når vi kobler fra landstrømmen og stikker.

Ønsket mitt definerer altså at ved 4 grader så skal kompressoren enten gå eller stå stille. To operasjoner ved samme temperatur, avhengig av om det har vært kaldt eller varmt.



Førsteutkastet av temperatur-kontrolleren var ferdig lodda og koda litt etter kl 2 på natta. Men ting fungerte ikke helt som vi ønsket. Charles ringer meg allerede 08:55 og utbryter at han har funnet løsningen. En liten endring i kodinga vil gjøre at kompressoren går fram til den måler 2 grader, og vil ikke starte før kjøleskapet er oppe i 5 grader igjen. Han har ikke bare løst kodinga, men også endret hele utformingen. En Arduino er relativt stor i forhold til de enkle funksjonene vi ønsker å ha. Så han klarte å bygge alt over til å bli styrt av en mikrokontroller.

Vi trengte bare en 12 til 5volt konverter, noe han selvfølgelig loddet klar på kort tid. 



Hele designet er altså på 2 x 12 cm og 4 cm tykt. Det består av to kretskort der ene delen har omformer og mikrokontroller, mens andre delen har releer og led-lys for å vise når kompressoren går. For de av dere som er observante så vises her to releer og to led-lys (pluss rød som viser at den har strøm). Dette er fordi vi planlegger å bygge fryser.

Videre ønsker jeg å bygge en boks til kretskortene, kanskje dette er noe for 3d-printeren til Charles? Jeg håper også å få utvidet kretsen til å kunne ta imot enkel innput - typisk "Insane mode" for å spare strøm på seilturer.

Alle delene kom på rundt 200 kroner, så i tid ville jeg nok spart penger på å kjøpe den originale termostaten, men den er jo ikke halvparten så kul som en hjemmelaget.

DIY: kreativ påskepynt

Er det en ting jeg har veldig lite av hjemme så er det påskepynt. På boden hjemme i leiligheten hadde jeg lagt pynt etter forskjellig årstider i forskjellige esker, som for eksempel jul og påske. Men da jeg skulle ta med meg påske-esken ned til båten oppdaget jeg at den nesten var helt tom. Alt som lå oppi var noen servietter og pynt til å henge på påsketreet. I stede for å kjøpe ny pynt, som er helt lik den alle andre har, valgte jeg heller å lage min egen i kjent DIY-ånd. 

Påskekylling i vatt

Det første jeg lagde var denne søte påskekyllingen i vatt. Jeg hr faktisk glemt å ta bilder av fremgangsmåten, men tror jeg endte opp med å bruke avispapir som kjerne og binders som stikkenål. Til slutt dro jeg over litt salovann for festingen. Fjæren og øynene er festet med limpistol. Benene er laget av piperens og er satt rett inn i vattkroppen. En søt, liten, dekorativ sak. 



Drageegg

Neste prosjekt var drageegget mitt av isoporegg og tegnestifter. Jeg slet meg halvt ihjel for å få tak i tegnestifter med flat topp, men på Clas Ohlson hadde de heldigvis mer enn nok. Dette prosjektet skal jeg være ærlig og si var noe vanskelig. Ikke det at det er vanskelig å sette tegnestifter i isopor, ei heller så altfor vanskelig å få det til å se greit ut. Men når det ser bra ut og du er fornøyd så kan jeg love deg at en eller fler kommer til å ramle ut. Det vanskelige var å få det til å se bra ut når du da må få den på plass igjen. 


For en ekstra kul effet valgte jeg å spraylakke egget mitt. Praylakken er kjøpt for en billig penge på Biltema. For å unngå masse farge på meg selv, satte jeg egge i et søtt lite eggeglass. Når lakken har tørket, snur du egget og farger bunden. Selv syntes jeg effekten ble utrolig stilig. 

Egg i rede

Da jeg var en liten tur ute i går på dagen for å hente inspirasjon, kom jeg på dette ganske så dekorative prosjektet. Alt en trenger er mose, egg og en beholder. Jeg valgte i tillegg å involvere litt vatt og karsefrø. Jeg knakk eggeskallet i to, slik at det så ut som om egget hadde klekket. Deretter fylte jeg disse med vatt, vann og frø og la den ned i mosen. En veldig enkel, men dekorativ sak som i tillegg lukter godt og kan spises (karsen). 




Den klassiske

Helt til slutt må jeg vise dere den klassiske påskepynten, påskeliljer, pyntet på en noe kreativ måte. Det er virkelig ikke så mye som skal til for at det blir koselig og stilig. Her har jeg kun byttet ut en hvilken som helst potte med et koselig krus. Vanskeligere er det ikke, og det pynter også veldig opp. Det går også an å bruke syltetøyglass eller for eksempel en skål. Her er det kun fantasien som setter grenser! 



Dette var årets påskepynt. Personlig liker jeg denne mye bedre enn den kjedelige, vanlige en får kjøpt på butikken. Det er noe eget med det en lager selv. selvsagt kjøper jeg inn pynt også, men svært lite kan måle seg med det hjemmelagde. Jeg håper dere alle får en fantastisk påske med godt vær og gode øyeblikk. 

#DIY #håndarbeid #hjemmelaget #påske #pynt #interiør 

Hvordan bli kvitt fuktige båtmadrasser

Innlegg skrevet av Jakob

Alle som har tilbrakt lengre tid i båt kjenner til fuktproblematikken. Alle som ikke spør meg om "er det ikke kaldt å bo i båt" spør om fukt. Fukt dannes også på innsiden av skroget spesielt på vinteren, så Njord skal isoleres. Det kommer et innlegg etter påske som tar for seg isolasjonstyper som egner seg, samt teknikker som gjør jobben lettere!

Svært mange familier på sørlandet tilbringer hele sommeren i båten, og avhengig av hvor norsk sommeren er, mer eller mindre med kalesje på. I sør er det ofte varmt selv om det er regn. Problemet blir da at hele båten er fuktig og det er ikke behov for noe særlig oppvarming. Dette resultere i en skikkelig klam båt, med fuktige madrasser. Denne løsningen hjelper litt på dette, men mest for fuktige madrasser om vinteren. På vinteren er faktisk det generelle mijøet i båten svært godt og tørt. Dette siden kald luft har liten evne til å holde på fuktighet, og er tørr selv når den varmes opp. Fukt i vinterhalvåret er derfor begrenset til skrogvegger og madrasser.

På vinteren blir det rett å slett vann under madrassen, med mindre man får skikkelig lufting. Et vanlig design på båter er å bruke hele plater som bunn i sengene, slik at volumet under kan brukes til lagring. Når madrassen ligger rett på platene som da holder nesten lik temperatur som havet. Temperaturforskjellen skaper kondens.

Det finnes mange gode løsninger for lufting av båtmadrasser på markedet allerede. men mange av disse er svært kostbare. Noen timer med snekring så kan man lage en skreddersydd løsning for hver lugar ved hjelp av vanlige lekter kjøpt hos byggeriet eller lignende. Jeg brukte lekter på 23x43 mm, det er ingen problem å bruke en dimensjon mindre, men det er fint å gjøre ting solid.

 

Det er igrunn ganske enkel snekring, der den generelle huskeregelen; Mål to ganger sag en gang gjelder. Jeg lagde tre deler som låses inn i hverandre. Låsingen er kun laget ved å forskyve lektene i forhold til hverandre.

Designet gjorde også at jeg var litt fleksibel på lengdene, dette gjorde at jeg kunne bruke opp det meste av avkapp.








Hele byggingen tok i underkant av 3 timer. Vi merket godt forskjellen etter første natt. Senga var varmere, siden vi fikk avstand ned til den kalde plata. Veggene er fortsatt kalde, men iløpet av uka mottar vi isolasjonsmatter. Isolasjonen skal vistnok tilsvare 10 cm glava, men er kun 6.5 mm tykk! Blir spennende å se resultatet.

 

DIY: Gammelt blir nytt



I dag vil jeg vise dere et supert triks som gjør underverker, men som nesten ikke koster noen ting. Dette såkalte vidundermiddelet jeg prater om er vår alles kjære matolje, i dette tilfellet olivenolje. Mitt aller første møte med olje og treverk var i sløyden på barneskolen. Siden den gang har jeg egentlig ikke ofret det så mange tanker før vi flyttet inn i båten. Etter dette har jeg brukt det på alt fra trappetrinn til do-ring og det fungerer helt fantastisk bra! For å gjøre en liten demonstrasjon, har jeg tatt før og etterbilder av vår kjære do-ring. Denne er i tre og så veldig sliten og trasig ut da vi overtok båten. 

Det eneste jeg tok i bruk her var pussepapir (fint), olje og papir. Jeg brukte tørkepapir i og med at det tåler litt mer enn vanlig dopapir. Start med å pusse forsiktig av restene etter løs lakk. Jeg pusset helt til alle flater så like ut. Deretter børstet jeg vekk pussestøvet og helte olje på tørkepapiret. Det er ikke farlig å ta for mye her. Det overflødige tørkes vekk til slutt med tørt tørkepapir. Gni oljen over treverket til det får en frisk og heldekkende farge. Pass på å komme til over alt slik at ikke treverket ser flekkete og uferdig ut. Når du er ferdig, kan du gå lett over treverket med en tørr bit tørkepapir. 

Dette var altså det eneste jeg gjorde, men resultatet ble helt sinnsykt i forhold til hva jeg startet med. Den samme teknikken brukte jeg blant annet på trappetrinnene, den ene døren og en list. Resultatet var like bra over alt. Jeg har nå fornyet flere ting i båten for under 30 kroner. Ikke tok det lang tid heller. Og for de av dere som lurer; ja, det ser like bra ut selv om det nå har gått godt over en uke. 

Har dere hørt om eller brukt dette trikset selv? 
Har dere noen slike billige hacks som dere vil dele? :D 
#DIY #håndarbeid #oppussing #hjem #båtv #baatboerne 

Hverdagsglimt

I dag våknet vi av at soverommet var fylt med deilig sollys fra en skyfri himmel. Midt på dagen måtte vi faktisk lufte for fullt fordi solstrålene sto rett på båten og varmet den opp. Det er helt fantastisk hvor heldige vi har vært med været de siste dagene, men fremover skal det visst ikke bli fullt så fantastisk. Det er i grunn helt greit, for her inne i båten har vi nok av prosjekter på gang for tiden. 

For noen få timer siden Jakob på et prosjekt inne på soverommet vårt. Madrassen vår ligger rett nedpå sengeplaten uten noen form for lufting. Den blir derfor fuktig og kan bli full av mugg og lukt. Han har derfor kjøpt inn en haug av lekter som han holder på med å kappe. Av lektene vil han lage en sengebunn som gir nok med luft til madrassen. Vi vil selvfølgelig vise dere hele prosessen når alt er klart. 

Denne dagen har vi også brukt til å kose oss litt her i båten. Denne uken har egentlig gått i ett, og selv om vi har brukt mange timer i båten så har få av dem gått til avslappende aktiviteter. Vi satte derfor av et par timer midt på dagen i dag hvor vi koste oss litt ekstra med pizza og tv-spill før det var på'n igjen med mekking og pakking. 

Nå er det ikke lenge igjen før det virkelig begynner å bli en bra båt med god levestandard. Jeg er både overrasket og stolt over hvor mye vi har fått til på den lille tiden vi har hatt båten. Det er virkelig en stor forskjell på hvordan den så ut da den kom til Grimstad kontra hvordan den ser ut nå. Det begynner å bli veldig hjemmekoselig og fint her, og jeg tror dette kan bli et flott hjem. For å bringe litt påskestemning inn i båten, kjøpte jeg noen søte tulipaner til den nette prisen 49,- på Ikea. Få ting er så hjemmekoselig som friske blomster. 



Dette er våre hverdagsglimt fra denne ganske så flotte lørdagen. Jeg håper dere alle får en flott kveld og en fortsatt strålende helg :) 

#foto #hverdag #båt #baat #baatboerne #DIY #friluftsliv 

 

DIY: hvordan utnytte plassen i en seilbåt

Nå som jeg har fått tak i kameraet mitt og overført bildene fra tidligere i uken, kan jeg endelig vise dere hylleprosjektet som vi har hatt gående her i båten. Dette prosjektet har vært i mine planer helt siden vi så på Njord for første gang i Bergen. Jeg falt fort for båten, men syntes det var dårlig utnyttelse av høyden i skapene, noe som ledet meg inn på hylle-ideen. Som dere ser på bilde under så var det kun åpne områder som ble brukt som oppbevaring. Dette gjør at en ikke får utnyttet høyden maksimalt. Det å bo i en seilbåt vil si å måtte komme med kreative oppbevaringsmuligheter, noe det ikke var gjort her. Alt lå hulter til bulter uten system og oversikt. Det var derfor en perkeft anledning for at jeg skulle få litt utløp for det kreative. Det vi brukte på dette prosjektet var treplater, lekter til å holde platene oppe, beis, sag, pussepapir og sikaflex.

Vi kjøpte to store plater som vi sagde inn i mindre, passende biter. Den største utfordringen her i båten er at ingen vegger er helt rette. Det å få et fint og funksjonelt resultat kan derfor være vanskelig. Vi fikk løst det på en helt ok måte, men for et helt perfekt resultat ville jeg tatt i bruk en elektrisk sag av noe slag. Når alle biter er kappet opp i ønsket størrelse er det pussingen som står for tur. Jeg brukte 40,80 og 120 om jeg ikke husker helt feil. 

Fordi vi bor i et fuktig miljø, var vi nødt til å behandle treverket med beis. Dette var noe jeg uansett hadde lyst til i og med at jeg har falt så for Jotuns "drivved". Alle planker ble derfor gitt et par strøk av denne for deretter å ligge til tørk over natten. Dagen etter var det tid for å feste alle hyllene. Den hyllen vi festet på kjøkkenet, festet vi med sikaflex langs lektene. Selve platen kommer vi til å skru fast i lekten slik at vi kan bytte den ut eller ta den ut for arbeid i skapet. På badet er lektene skrudd inn i veggen slik at det er mulig å bytte de ut ved for mye fukt. Platene er foreløpig ikke festet til lektene fordi vi neste uke må ha de vekk mens vi isolerer veggen bak. 

Jeg vet det er noen av dere som har bekymret dere for hva vi gjør når med innholdet på hyllene når vi skal seile. Jeg må bare si jeg har en rekke kule planer der også, men som jeg foreløpig ikke har et hastverk med å bringe til live. Vi skal bruke denne båten til å seile og å ha det gøy, men akkurat nå må jeg bli vant til båten og bruke tid på å finne den rette plassen til de forskjellige tingene våre. 



Plutselig ble det plass i både kjøkkenskap og på badet. Det var ikke så mye som skulle til, men det be likevel som natt og dag. Alle som har vært innom båten har bemerket seg hyllene, noe jeg syntes er veldig stas. Jeg klør i fingrene etter å komme i gang med alle de andre prosjektene vi har panlagt og gleder meg enormt til å se det ferdige resltatet! 

#DIY #baatboerne #baatboere #båt #båtliv #båtboere #friluftsliv #student #økonomi #håndarbeid

Livet som båtboer

For et vær det har vært de siste dagene. Vi kunne virkelig ikke hatt en bedere start på båtlivet sammen med Njord. Sola har varmet oss fra skyfri himmel i tre dager, og vi kan endelig føle litt på at det begynner å gå mot vår. Vi har nå overnattet i båten i et par dager og begynner å få på plass det meste av ting. Tv'en vår flyttet inn i går sammen med en del klær og oppbevaringsutstyr. Det er vanskelig å vende seg til den lille plassen, spesielt når vi ikke engang er ferdig med hverken bad2 eller verksted, som kommer til å ha mye oppbevaring. Jeg merker at den kreative delen av meg virkelig får kjørt seg, og jeg elsker det. 

Det er fremdeles iskaldt i vannet, noe som gjør at det er veldig gulvkaldt i båten. Heldigvis har jeg en fantastisk bestemor som er en reser på å strikke ullsokker. Vi går derfor med tykke, gode, hjemmestrikka ullsokker inne i båten. Vi har en del oppvarmingsmuligheter, men fordi vi ikke har fått på plass alt av utstyr ennå, hender det at det blir litt småkjølig om kvelden. Sola varmer i midlertid veldig godt, og det luftes derfor store deler av dagen. 

Jeg gleder meg enormt til å kunne ligge på dekk med en god bok og sola som varmer. Det er selvsagt ikke noe i veien for å gjøre dette allerede nå, det er faktisk helt vindstille og flott ute, men foreløpig har jeg ikke helt roen i meg. Jeg føler det fremdeles er for mye som skal gjøres og for mange tanker og ideer som svever rundt i hodet. Det tar tid å vende seg til en slik ny tilværelse, men jeg er helt sikker på at jeg kommer til å like dette båtlivet bare bedre og bedre for hver dag som går. 



Jeg håper dere alle får en flott helg og at dere er like heldige med været som oss. Fremover vil det komme noen DIY-innlegg om blant annet hyllene på badet og hvrdan vi har fått kjøleskapet til å fungere, så stay tuned! :D 

#Båt #baat #båtliv #baatboerne #friluftsliv #økonomi #DIY #student 

Flytte, vaske, pakke, kaste

God tirsdag! 

Her i huset er det kaos for tiden, og jeg måtte faktisk sjekke kalenderen på pc'en for å forsikre meg om at det faktisk er tirsdag i dag. Dagene går i ett og består for det meste i pakking, salg av møbler, rydding og vasking av båt og ikke minst sortering av hva som skal være med oss videre og ikke. I tillegg har jeg jo faktisk bachelorprosjektet gående, noe som egentlig burde oppsluke store deler av hverdagen min for tiden. Jeg har rett og slett ikke hatt noen tid til noe annet, og det er derfor dere ikke har hørt noe ifra meg. Jeg vil selvsagt dele masse bilder av båten og fremdriften vår med tanke på opprydding og forbedringer. 

Foreløpig har vi brukt mest tid på å vaske og rydde. Jakob har vært kjempeflink med alt av elektriske dupeditter som jeg ikke har peiling på, mens jeg har holdt på med litt enklere ting som for eksempel å lage hyller. Jeg har fått tatt en del bilder, men hva hjelper vel det når jeg klarer å glemme kameraet i båten? Bilder og fremgangsmåte får dere derfor senere, men da har dere noe å glede dere til! 



En liten smakebit på en av de hjemmelagde hyllene. 

Vi har allerede hatt flere gjester i båten enn vi har hatt hele perioden mens vi bodde i leilighet. Og det beste av alt er at det føles så avslappet og naturlig. På søndag hadde vi vår første spillkveld i båten med to gode venner, noe som var helt fantastisk. Planene for i dag er å få kjøleskapet til å fungere, ordne med lagerplass på land, flytte over noen ting i båten og selge et par møbler her i leiligheten. Været er nydelig, så det blir en fin dag å være i båten. 

Ellers vil jeg ønske dere alle en flott dag. Jeg skal huske på kameraet mitt og prøve å sette av litt tid til bloggen hver dag. Om ikke må dere ikke tro at jeg har glemt den. Det er bare veldig mye som foregår her om dagen :) 

#DIY #båt #flytting #baatboere #baatboerne #friluftsliv 

 

Hjemreisen for Njord og Jakob

Innlegget er skrevet av Jakob 

Sjøen reiser seg mot oss, og holder nå samme retning som vinden. Det drønner i hele båten med jevne mellomrom når bølgene er spesielt bratte, for da mister vi vann under baugen og båten faller flere meter. Det siste jeg så i salongen før jeg måtte gå opp var bokhylla. Den var ikke på sin vante plass, men lå i deler utover sofaen.

La oss spole litt tilbake. Allerede dagen etter min siste arbeidsdag var jeg godt i gang med klargjøringen av Njord. Båten bærer tydelig preg av å ha ligget lenge alene. Et av vinduene i presenningen var sprukket, det ene kryssholtet er revet av og det er olje under motoren og i kjølen. Hullet etter boltene til kryssholtet fører rett inn i båten, og var kun midlertidig tettet med en bit gaffa. Dette holder selvfølgelig ikke, og båten er derfor fuktig, kald og full av mugg når jeg kommer inn i den på tirsdagen.

Planen min for de neste dagene var nå å få alt viktig utstyr til å fungere, samt få vasket skikkelig innvendig. Av teknisk utstyr så er det aller viktigste motor. Olje, oljefilter, dynamoreim og dieselfilter ble byttet. I tillegg måtte eksosbendet byttes da det gamle var lekk. Heldigvis lå det et nytt i båten, og jeg slapp derfor å bruke penger der.

Jeg var redd for at byttet av eksosbendet kom til å bli en vanskelig oppgave da jeg hadde en mistanke om at alt av bolter, overflater og muttere her ville være fulle av rust etter en lekkasje som hadde funnet sted for noen år siden. Heldigvis gikk mutterne av greit med bruk av litt stålbørste og litt rustløser. Den gamle eksosslangen måtte imidlertid kappes av, slik at jeg måtte gå til innkjøp av ny. Men dette er småting. Nytt eksosbend passet rett på og ny slange inkludert doble slangeklemmer montert. Alt er nå tett!

I tillegg til alt dette måtte jeg også blant annet bytte dynamoreim, fikse eberspâcher(varme) og få orden på kartplotteren. Båten var også full av eiendeler etter forrige eier, og måtte derfor gjennom en skikkelig ryddesjau. Heldigvis fikk jeg bo hos Jennys onkler som ordnet med mat og seng til meg. På torsdagen fikk jeg første mannskapet på besøk. Petter ble plukket opp på flyplassen før vi tar oss en rask middag før det var på?n igjen med ryddingen. Senere på kvelden ble båten offisiellt innviet da Marten, Birgitt og Håvard ble med på en skål.



Skilpadden Gunnar var den eneste som holdt sjøbein og ikke ble sjøsyk

Fredagen er den store dagen. Planlagt avreise var 18:00, men frem til da var det fremdeles mye som måtte ordnes. Diesel måtte fylles, vanntanken måtte få påfyll, mat måtte handles og siste del av mannskapet måtte være på plass. Da klokken var 19:30 startet vi motoren og ferden vår mot Grimstad. Vi delte oss inn i vaktlag hvor vi hadde 4 timer på vakt og 8 timer av. Med totalt 6 stk om bord endte vi opp med 2 stykker per vakt.

Første delen av turen gikk veldig rolig for seg, men ut Bømlafjorden og ned til Haugesund sto vinden rett inn. Heldigvis hadde jeg med meg et veldig rutinert mannskap. Etter 12 timer var vi kommet helt til Kvitsøy. Faren til Petter tok likegjerne RIBen ut å møtte oss. Vi fikk fylt diesel og bytta diesel-filter. Etter min tur over Atlanteren der filteret gikk tett tre ganger, så bytter jeg heller filter ekstra ofte. 12 timer var gått og kun 58 liter diesel ? dette inkluderer full varme med eberspächeren som tar ca 0.5 liter i timen. Så totalt dieselforbruk ligger på 5 l/t med marsfart på 7 knop. Motoren bruker olje, både i form av lekasjer som er synlige og det virker som om noe av oljen blir brent. Det er tross alt en 20 år gammel motor med over 6000 gangtimer bak seg.

Njord er en forholdsvis moderne seilbåt, og er både bred og flat under. Dette er fint for rask seiling, men overhodet ikke ideelt i grov sjø og motvind. Vi holdt god fart forbi Egersund men etter der stanget det. Vi falt fra 6 knop helt ned til 2.5 når vi traff bølgene. Vindretningen gjorde at det ikke var mulig å seile. Så vi gikk derfor for motor uten seil. Det er to ting som er skikkelig ille i seilbåt, medvind og motorseiling. I medvind så har ikke båten noe stabilitet sidelengs. Det gjør at båten beveger seg i alle retninger. I motsetning til en motorbåt så har ikke skroget sidelengs stabilitet ? for da ville det blitt vanskelig å seile i sidevind. Det samme problemet gjelder når man kun kjører for motor. Båten har null sidelengs stabilitet og man vugger rundt i alle retninger.

Fram til Lista holdt vi oss unna det meste av været. Men i det vi runder Lindesnes så møter vi bølgene med full kraft. Sjøen reiser seg mot oss, og holder plutselig samme retning som vinden. Det drønner i hele båten med jevne mellomrom når bølgene er spesielt bratte, for da mister vi vann under baugen og båten faller flere meter. Det siste jeg så i salongen før jeg måtte gå opp var bokhylla. Den var ikke på sin vante plass, men lå i deler utover sofaen.

Dette fortsatte helt fram til Kristiansand. Her gikk vi inn litt tidligere enn planlagt for å følge den indre leia. Her var det endelig mulig å lage mat igjen, og mannskapet kommer seg fra den verste sjøsyken. Selve turen gjennom denne leia (Blindleia) er også spennende med en 44 fot seilbåt. Det er både smalt, grunt og lavt under bruer. Justøybrua har 19 meter seilingshøyde, og selv om papirene på båten viser nesten 18 meter opp til toppen av masta så er jeg ganske sikker på at VHF antenna dunka borti brua. Da vet vi at båten går under i alle fall!

Siste innspurten føltes som en evighet. Det hagla og blåste, og heldigvis hadde Marten med seg slalombriller. Uten de hadde det vært umulig å finne fram. Grimstad gjestehavn ligger godt i le, så det å legge til var ikke en stort utfordring, selv innerst i havna. Vi ble møtt av de andre båtboerne i Grimstad med både tåkehorn og norsk flagg!

Nå ligger Njord ligger nå trygt til kai og dagene blir brukt flittig til fiksing av kjøleskap, vasking og klargjøring til innflytting. En utrolig stor takk til alle som hjalp til på denne turen! 

DIY: En liten bit av havet

Hver dag leter jeg etter inspirasjon for å kunne holde på med alle mine kreative prosjekter. Min absolutte favorittside er pinterest, hvor jeg henter kanskje 70 prosent av ideene mine. Resten får jeg av alle rundt meg, enten i form av aviser, andres prosjekter eller noe så enkelt som en samtale. Jeg elsker at jeg blir lett inspirert og elsker å holde på med disse prosjektene. De fungerer for meg som trening fungerer for andre, de gir meg masse energi og styrke. 

For en tid tilbake ble jeg veldig inspirert av en venn på facebook som hadde brukt denne nydelige beisen på noe treverk. Jeg ble forelsket i fargen og effekten ved første blikk og måtte kjøpe meg et spann. Dette var starten på forrige DIY-prosjekt hvor jeg lagde en stor ramme. Beisen jeg brukte til den var fargen drivved og ser helt nydelig ut. Jeg falt så for denne fargen at jeg gikk på leting etter nye prosjekter som kunne beises. På den måten ble to nye prosjekter bragt til liv. 



Det første prosjektet kan vel strengt tatt ikke kalles et prosjekt, men mer en malejobb. Jeg dro på Ikea og kjøpte inn en flatpakket trekasse som så helt grei ut når den var ubehandlet. Med et par strøk av denne beisen ble den forvandlet til en nydelig trekasse med et gammelt preg. Det er noe med drivved og den effekten det gir treverket som er så nydelig. Jeg har et par-tre planer for denne når vi har kommet oss inn i båten, så vi får se hvordan det ender. 



Mitt andre prosjekt var mine foreldres vaskerom. Denne ideen husker jeg faktisk ikke hvor jeg fisket opp, men syntes den var så fantastisk at jeg bare måtte gjennomføre det. Dette vaskerommet bestod tidligere kun av noen kleshyller og disse to maskinene som dere ser på bildene over. Det var ingen arbeidsplass, ingen steder å sette ifra seg ting. Det er både upraktisk og ser uferdig og "rotete" ut. Jeg delte derfor en ide med mamma og hun likte den såpass godt at hun gikk til innkjøp av en treplate. Denne treplaten var ubehandlet og fåes kjøpt på de bleste byggvareforretninger til en grei pris. Jeg beiset denne med drivved-beisen min og voilà! Jeg syntes det ble så utrolig fint og koselig at jeg skulle ønske vi hadde et vaskerom kun for å ha det slik, haha! 

Jeg har storkost meg med disse prosjektene den siste tiden og leter nå febrilsk etter nye prosjekter med malekosten i hånda. Det går jo ikke an å stoppe nå som det begynte å bli så artig! Men man vet aldri, plutselig har jeg fåt en ny ide om et nytt prosjekt. I mellomtiden har jeg et par andre prosjekter på lur som ikke inkluderer malekosten. Stay tuned! :D 

#DIY #håndarbeid #hjemmelaget #maling #interiør #hus 

Forberedelse til seilas

Jakob ankom Bergen på mandag, kun fire timer etter at han hadde kommet hjem fra jobb. Med to blytunge bagger, fullpakket med verktøy og varme klær, dro han av sted i håp om å få Njord hjem i løpet av uken. Båten må tømmes, ryddes, vaskes. I tillegg er det mye som må sjekkes, byttes og fikses før Njord kan sette kurs mot sørlandets perle. 

I går var Jakobs første møte med båten siden vi kjøpte den. Han beskrev det første møtet slik: "Njord har det fint, men lukter litt båt. Jeg har fått tips om å bruke husvask med desinfiserende egenskaper. Dette blir testet så fort vannsystenet er tettet. Så fort ferskvannspumpa får strøm så sildrer det i kjølen." Det er med andre ord nok å ta tak i, men båten flyter og det er det viktigste. 

Gårsdagen startet med andre ord med lekkasjejakt, ryddesjau og nedvask. Han har virkelig stått på der borte i vest, og godt er det. Videre er det viktig å bli kvitt alt av skitt og eventuell fukt eller mugg for å skape et best mulig inneklima. I tillegg må motoren sjekkes nøye, autopiloten må fikses og varmeaparatet bør fungere. Jeg gleder meg enormt til å få både Jakob og Njord trygt hjem.

I mellomtiden holder jeg på med salg av møbler, sortering av eiendeler og nedpakking av alt som skal bli med oss videre. Det er en drittjobb, men det må gjøres. Hvor enn jeg ser rundt meg er det nå flytteesker og rot. Jeg prøver å lage meg et system og holde stuen fri for esker. På den måten har jeg et sted i leiligheten hvor jeg kan slappe av uten å konstant tenke på flytteprosessen. 

Det er ingen tvil om at vi har noen hektiske uker fremfor oss. Ikke bare må vi få båten ned og gjøre den klar for innflytting, men vi må også selge unna alt av møbler, pakke og vaske oss ut av leiligheten vår. Dette kommer i tillegg til bachelorskriving og jobbing. Det blir knapt med tid, men vi er i det minste målbevisste og klare for å flytte inn i vårt nye hjem. 

#baatboerne #båt #friluftsliv #flytting 

 

Inspirasjon: 28 gode oppbevaringstips

Nå som Jakob har dratt av sted for å hente Njord hjem, er det på tide at jeg for alvor starter med planleggingen av hva som skal kastes og hva som skal beholdes. For å kunne ta med ting inn i båten, er det en fordel å ha en plan for hvor og hvordan det skal oppbevares. Det aner meg at det gjelder å komme på så mange kreative og gode ideer som mulig, i og med at det allerede er noe trangt om plassen. Jeg har derfor tittet mye etter inspirasjon på Pinterest, og vil dele hele 28 tips med dere som hvertfall falt i smak hos meg. På bildene under finner dere inspirasjon til oppbevaring av det aller meste. I love it! 







Fantastisk, ikke sant? Jeg elsker denne kreativiteten, og det passer utmerket til båtlivet. Det blir utrolig spennende å se hvilke prosjektideer som jeg kan bringe til liv fremover. Alle ideer på smarte løsninger vil selvfølgelig blir delt her, og jeg tar veldig gjerne imot forslag og tips om dere ha noen! :) 

#DIY #oppbevaring #ideer #inspirasjon #håndarbeid #båtlivet #baatboer #baatboerne
 

, Kristiansand

hits