Reisebrev - Madeira

Norita har klart turen til Madeira. Vi la til kai kl 02:00 igår kveld. Det var to døgn seiling og et døgn motor fra Gran Canaria. 



 

Vi hadde i utgangspunktet planlagt å seile mot Azorene og bli med vinden inn mot den engelske kanal. Men været endret seg, så vi må belage oss på mere diesel og mer motvind. 

Da benytter vi mulighet til å gjøre litt småreprasjoner på båten. Blant annet falt jeg ut fra køya mi når le-trekket revna. Så da er det ut med sysakene for å forsterke. Le-trekket er en slags vegg som holder meg på plass i køya selv om seilbåten ligger langt over på siden. Vi har to uker igjen med sidelengs seiling. For båten krenger mest når man seiler mot vinden. 



Vi fikk også tatt ut loggen, en liten propell som står under båten og måler fart. Denne var gjengrodd slik at propellen ikke gikk rundt. Dermed fikk vi ikke målt hvor mye strøm det er i vannet, eller hvor langt vi faktisk seiler. For det er ikke til å komme unna at man seiler betydelig lengre ved å krysse enn dersom man kan seile rett mot målet. 

Det er alltid spennende å åpne hull gjennom båten. Men ved å være litt effektiv så kom det ikke mye vann inn i båten. 



 

Når vi gikk i Funchal så fant André noe kult. Nemlig en flaske med kullfilter. Kullfilteret fjerner lukt og smak, til og med klor! Flaskene er beregnet for å kunne drikke kran-vann i byer der det smaker rart eller er mye klor. Målet til flaskeprodusenten er å unngå så mange engangsflasker, ved at mye vanlig vann er godt nok til å  drikke. Så - hvorfor er dette nyttig i båt? 

Det blir veldig fort smak i vannet av tankene. Det skjedde også her, og det er ikke veldig mye smak, men nok til at det er slitsomt å drikke når det er mye bølger og litt slitsomt å være ombord. 

Vi har testet flaskene og det gir svært godt vann! 



Vann ombord er det nok av. Vi har handla inn 80 liter vann på flasker. Dessuten har André en kul maskin ombord, nemlig en Watermaker. Denne presser vann gjennom et filter som er så trangt at bare ferskvann kommer igjennom. Det er faktisk så tett av bakterier og virus ikke kommer igjennom. 

 

Vi kan fylle 400 liter vann på litt over 2 timer. Så med de nye vannflaskene så har vi alltid nok drikkevann ombord! Det er viktig her i varme farevann. 



Vi har også optimslisert bruken av motor, for vi fant ut at selv på 1800 rpm så gir motoren 5 knop fart i stille vann. Og bruker bare 1.5-2 liter diesel i timen. Og med 190 liter ombord så har vi nesten 100 timer med motor. Det blir nok viktig videre på turen. For nå planlegger vi å seile rett nordover fram til vi får medvind og kan krysse Biscaya inn mot den engelske kanal. Vi ønsker å unngå vinder over 25 knop når vi seiler mot vinden. Dette fordi Norita er en lett seilbåt med mye seil. Så vi klarer oss betydelig bedre i lite vind enn mye med denne båten. 

Følg oss videre på https://share.delorme.com/AndreUgland 

 

4 kommentarer

Henriette Celin

18.06.2016 kl.10:18

Så greit med en sånn kullfilter flaske. Hørtes genialt ut :-D

Veronica S

18.06.2016 kl.20:19

Awsome.

andantepaatur

21.06.2016 kl.22:28

Spennende blogg. Drømmen er å reise på langtur en dag 😊

Baatboerne

30.08.2016 kl.14:38

andantepaatur: Takk for det ^^ Da er vi to! :D

Skriv en ny kommentar

, Kristiansand

hits