Reisebrev - Madeira

Norita har klart turen til Madeira. Vi la til kai kl 02:00 igr kveld. Det var to dgn seiling og et dgn motor fra Gran Canaria. 



 

Vi hadde i utgangspunktet planlagt seile mot Azorene og bli med vinden inn mot den engelske kanal. Men vret endret seg, s vi m belage oss p mere diesel og mer motvind. 

Da benytter vi mulighet til gjre litt smreprasjoner p bten. Blant annet falt jeg ut fra kya mi nr le-trekket revna. S da er det ut med sysakene for forsterke. Le-trekket er en slags vegg som holder meg p plass i kya selv om seilbten ligger langt over p siden. Vi har to uker igjen med sidelengs seiling. For bten krenger mest nr man seiler mot vinden. 



Vi fikk ogs tatt ut loggen, en liten propell som str under bten og mler fart. Denne var gjengrodd slik at propellen ikke gikk rundt. Dermed fikk vi ikke mlt hvor mye strm det er i vannet, eller hvor langt vi faktisk seiler. For det er ikke til komme unna at man seiler betydelig lengre ved krysse enn dersom man kan seile rett mot mlet. 

Det er alltid spennende pne hull gjennom bten. Men ved vre litt effektiv s kom det ikke mye vann inn i bten. 



 

Nr vi gikk i Funchal s fant Andr noe kult. Nemlig en flaske med kullfilter. Kullfilteret fjerner lukt og smak, til og med klor! Flaskene er beregnet for kunne drikke kran-vann i byer der det smaker rart eller er mye klor. Mlet til flaskeprodusenten er unng s mange engangsflasker, ved at mye vanlig vann er godt nok til  drikke. S - hvorfor er dette nyttig i bt? 

Det blir veldig fort smak i vannet av tankene. Det skjedde ogs her, og det er ikke veldig mye smak, men nok til at det er slitsomt drikke nr det er mye blger og litt slitsomt vre ombord. 

Vi har testet flaskene og det gir svrt godt vann! 



Vann ombord er det nok av. Vi har handla inn 80 liter vann p flasker. Dessuten har Andr en kul maskin ombord, nemlig en Watermaker. Denne presser vann gjennom et filter som er s trangt at bare ferskvann kommer igjennom. Det er faktisk s tett av bakterier og virus ikke kommer igjennom. 

 

Vi kan fylle 400 liter vann p litt over 2 timer. S med de nye vannflaskene s har vi alltid nok drikkevann ombord! Det er viktig her i varme farevann. 



Vi har ogs optimslisert bruken av motor, for vi fant ut at selv p 1800 rpm s gir motoren 5 knop fart i stille vann. Og bruker bare 1.5-2 liter diesel i timen. Og med 190 liter ombord s har vi nesten 100 timer med motor. Det blir nok viktig videre p turen. For n planlegger vi seile rett nordover fram til vi fr medvind og kan krysse Biscaya inn mot den engelske kanal. Vi nsker unng vinder over 25 knop nr vi seiler mot vinden. Dette fordi Norita er en lett seilbt med mye seil. S vi klarer oss betydelig bedre i lite vind enn mye med denne bten. 

Flg oss videre p https://share.delorme.com/AndreUgland 

 

4 kommentarer

Henriette Celin

18.06.2016 kl.10:18

S greit med en snn kullfilter flaske. Hrtes genialt ut :-D

Veronica S

18.06.2016 kl.20:19

Awsome.

andantepaatur

21.06.2016 kl.22:28

Spennende blogg. Drmmen er reise p langtur en dag 😊

Baatboerne

30.08.2016 kl.14:38

andantepaatur: Takk for det ^^ Da er vi to! :D

Skriv en ny kommentar

, Kristiansand

hits