DIY: Targabøyle for solceller del 1

Innlegg skrevet av Jakob

Jeg bruker store deler av dagen inni en garasje med mye prøving og feiling. Målet er å ha et stativ for montering av et solcellepanel. Resultatet til nå er ikke veldig imponerende. 6 meter syrefast rør, med to bend på 78 grader hver.


 

Strøm blir stadig viktigere å ta med seg. Både med el-biler og ikke minst vanlige mobiltelefoner. Felles for alt dette er batterier. Batterier er svært følsomme for utlading, og da spesielt den litt eldre teknologien du ofte finner i båter.

Ombord i Njord så står det ett forbruksbatteri på 210 Ah, det betyr i prinsipp at du kan bruke 21 ampere i 10 timer eller 2.1 ampere i 100 timer. Siden systemet er 12 volt så betyr 2 ampere rundt 24 watt. Batteriet ombord her veier ca 67 kg, så jeg håper det ikke må byttes ut med det første.

Enda er det svært vanlig å kun ha en spenningsmåler for å "måle" hvor mye kapasitet du har igjen på batteriet. Dette er desverre svært unøyaktig i beste fall. For spenningen endrer seg med hensyn til belastning. Og uten å vite hvor mye belastning du har på batteriet så har du heller ingen forutsetning for å beregne hva den aktuelle spenningen egentlig sier om gjenværende kapasitet. For de som er spesielt interessert i batteri-teknologi så kan man søke litt på "open circuit voltage".

Løsningen for meg ble å kjøpe en Victron BMV-700. Denne har en "shunt", en slags motstand som måler hvor mye effekt som går inn og ut på batteriet, dessuten har den litt elektronikk og en spenningsføler direkte på batteripolene. Og ved hjelp av et eksternt panel så kan du se nøyaktig kapasitet i prosent. For å sammenligne med bilkjøring så vil dette være en tankmåler, mens jeg tidligere kun fulgte med på kilometertelleren.

 

Alt utstyret sammen med solceller vil gi oss muligheten til å bo på holmer og skjær i hele sommer, uten å måtte tenke så mye på strøm. Solcellepanelet vi har nå er på ca 200 watt og levert fra 2soler.no. Dette vil være nok til å lade opp batterien på dagtid, nok til å ha kjøleskap og lys igang over natta. Mye av lyskildene ombord er led, og vil derfor ikke kreve så mye energi.

 

Men før alt det er på plass må jeg komme i mål med bygginga av targabøyla. Fram til nå har jeg klart å bøye to buer, slik som den på det første bildet. Samt skjære ut masse avstandsstykker. Det største problemet til nå er å få runda endene på mellomstykkene slik at det er mulig å sveise uten å tilføre for mye materiale. For å runde så har jeg brukt et borr, men det knekker etter 2-3 kutt. Dette er ikke et vanlig borr, men et spesialborr til en magnet-borremaskin. Så jeg jobber for å finne en bedre metode å runde endene på





Slik som over burde det se ut, for å gi fine sveiser.

 

Følg med videre for å se hvordan byggingen går!

 

5 kommentarer

Henriette Celin

13.05.2016 kl.10:36

Håper du får endene runde da (:

Blir nok bra dette! hørtes hvertfall veldig greit ut ^^

Arne Gjevik

13.05.2016 kl.11:04

Hva med å bore hull i røret der det skal kuttes, og vips så har du to ender som er klar til sveising. Fordelen ser jeg for meg at du slipper å bore på enden av røret med den belastning på boret som det medfører.

Baatboerne

13.05.2016 kl.11:05

Takk! Jeg har noen triks på lur nå, det kommer i neste blogginnlegg!

- Jakob

Baatboerne

13.05.2016 kl.11:09

Hei Arne!

Takk for tips! Jeg har prøvd mye fram og tilbake, og målet med "mellomstykkene" er at disse skal hjelpe meg med å få buene parralelle. Jeg er redd for at å borre hull i buen istedenfor å maskinere mellomstykkene vil føre til forskjellig lengde på mellomstykkene.

Jeg er på vei opp i garasjen nå, så ikveld kommer det ny oppdatering! :)

13.05.2016 kl.20:14

Du har ikke bånd sliper med smergelpapir...

Skriv en ny kommentar

, Kristiansand

hits