Hvordan bli kvitt fuktige båtmadrasser

Innlegg skrevet av Jakob

Alle som har tilbrakt lengre tid i båt kjenner til fuktproblematikken. Alle som ikke spør meg om "er det ikke kaldt å bo i båt" spør om fukt. Fukt dannes også på innsiden av skroget spesielt på vinteren, så Njord skal isoleres. Det kommer et innlegg etter påske som tar for seg isolasjonstyper som egner seg, samt teknikker som gjør jobben lettere!

Svært mange familier på sørlandet tilbringer hele sommeren i båten, og avhengig av hvor norsk sommeren er, mer eller mindre med kalesje på. I sør er det ofte varmt selv om det er regn. Problemet blir da at hele båten er fuktig og det er ikke behov for noe særlig oppvarming. Dette resultere i en skikkelig klam båt, med fuktige madrasser. Denne løsningen hjelper litt på dette, men mest for fuktige madrasser om vinteren. På vinteren er faktisk det generelle mijøet i båten svært godt og tørt. Dette siden kald luft har liten evne til å holde på fuktighet, og er tørr selv når den varmes opp. Fukt i vinterhalvåret er derfor begrenset til skrogvegger og madrasser.

På vinteren blir det rett å slett vann under madrassen, med mindre man får skikkelig lufting. Et vanlig design på båter er å bruke hele plater som bunn i sengene, slik at volumet under kan brukes til lagring. Når madrassen ligger rett på platene som da holder nesten lik temperatur som havet. Temperaturforskjellen skaper kondens.

Det finnes mange gode løsninger for lufting av båtmadrasser på markedet allerede. men mange av disse er svært kostbare. Noen timer med snekring så kan man lage en skreddersydd løsning for hver lugar ved hjelp av vanlige lekter kjøpt hos byggeriet eller lignende. Jeg brukte lekter på 23x43 mm, det er ingen problem å bruke en dimensjon mindre, men det er fint å gjøre ting solid.

 

Det er igrunn ganske enkel snekring, der den generelle huskeregelen; Mål to ganger sag en gang gjelder. Jeg lagde tre deler som låses inn i hverandre. Låsingen er kun laget ved å forskyve lektene i forhold til hverandre.

Designet gjorde også at jeg var litt fleksibel på lengdene, dette gjorde at jeg kunne bruke opp det meste av avkapp.








Hele byggingen tok i underkant av 3 timer. Vi merket godt forskjellen etter første natt. Senga var varmere, siden vi fikk avstand ned til den kalde plata. Veggene er fortsatt kalde, men iløpet av uka mottar vi isolasjonsmatter. Isolasjonen skal vistnok tilsvare 10 cm glava, men er kun 6.5 mm tykk! Blir spennende å se resultatet.

 

4 kommentarer

Kenneth

21.03.2016 kl.08:11

God ide!

Men, hvordan er det å komme til stuerommene? Hadde det ikke vært lurt å tilpasse lektene etter de?

Baatboerne

21.03.2016 kl.09:06

Kenneth: hvis du tenker på rommene under sengen så er lektene tilpasset disse :) En ser det eksempelvis på siste bilde :)

BareMonica

21.03.2016 kl.08:24

Det er jo bare genialt når man kan lage sånne løsninger selv, og jeg liker virkelig at du er så handy! :D Blir garantert bra når isoleringen i skroget kommer på plass også! :)

Baatboerne

21.03.2016 kl.09:08

BareMonica: Ja, det er absolutt verdt det! En ferdig sengebunn koster nærmere 2000 ny. Disse lektene betalte jeg nesten ingenting for :D med isoleringen på plass blir dette en fantastisk båt :)

Skriv en ny kommentar

, Kristiansand

hits