Hjemreisen for Njord og Jakob

Innlegget er skrevet av Jakob

Sjøen reiser seg mot oss, og holder nå samme retning som vinden. Det drønner i hele båten med jevne mellomrom når bølgene er spesielt bratte, for da mister vi vann under baugen og båten faller flere meter. Det siste jeg så i salongen før jeg måtte gå opp var bokhylla. Den var ikke på sin vante plass, men lå i deler utover sofaen.

La oss spole litt tilbake. Allerede dagen etter min siste arbeidsdag var jeg godt i gang med klargjøringen av Njord. Båten bærer tydelig preg av å ha ligget lenge alene. Et av vinduene i presenningen var sprukket, det ene kryssholtet er revet av og det er olje under motoren og i kjølen. Hullet etter boltene til kryssholtet fører rett inn i båten, og var kun midlertidig tettet med en bit gaffa. Dette holder selvfølgelig ikke, og båten er derfor fuktig, kald og full av mugg når jeg kommer inn i den på tirsdagen.

Planen min for de neste dagene var nå å få alt viktig utstyr til å fungere, samt få vasket skikkelig innvendig. Av teknisk utstyr så er det aller viktigste motor. Olje, oljefilter, dynamoreim og dieselfilter ble byttet. I tillegg måtte eksosbendet byttes da det gamle var lekk. Heldigvis lå det et nytt i båten, og jeg slapp derfor å bruke penger der.

Jeg var redd for at byttet av eksosbendet kom til å bli en vanskelig oppgave da jeg hadde en mistanke om at alt av bolter, overflater og muttere her ville være fulle av rust etter en lekkasje som hadde funnet sted for noen år siden. Heldigvis gikk mutterne av greit med bruk av litt stålbørste og litt rustløser. Den gamle eksosslangen måtte imidlertid kappes av, slik at jeg måtte gå til innkjøp av ny. Men dette er småting. Nytt eksosbend passet rett på og ny slange inkludert doble slangeklemmer montert. Alt er nå tett!

I tillegg til alt dette måtte jeg også blant annet bytte dynamoreim, fikse eberspâcher(varme) og få orden på kartplotteren. Båten var også full av eiendeler etter forrige eier, og måtte derfor gjennom en skikkelig ryddesjau. Heldigvis fikk jeg bo hos Jennys onkler som ordnet med mat og seng til meg. På torsdagen fikk jeg første mannskapet på besøk. Petter ble plukket opp på flyplassen før vi tar oss en rask middag før det var på?n igjen med ryddingen. Senere på kvelden ble båten offisiellt innviet da Marten, Birgitt og Håvard ble med på en skål.

Skilpadden Gunnar var den eneste som holdt sjøbein og ikke ble sjøsyk

Fredagen er den store dagen. Planlagt avreise var 18:00, men frem til da var det fremdeles mye som måtte ordnes. Diesel måtte fylles, vanntanken måtte få påfyll, mat måtte handles og siste del av mannskapet måtte være på plass. Da klokken var 19:30 startet vi motoren og ferden vår mot Grimstad. Vi delte oss inn i vaktlag hvor vi hadde 4 timer på vakt og 8 timer av. Med totalt 6 stk om bord endte vi opp med 2 stykker per vakt.

Første delen av turen gikk veldig rolig for seg, men ut Bømlafjorden og ned til Haugesund sto vinden rett inn. Heldigvis hadde jeg med meg et veldig rutinert mannskap. Etter 12 timer var vi kommet helt til Kvitsøy. Faren til Petter tok likegjerne RIBen ut å møtte oss. Vi fikk fylt diesel og bytta diesel-filter. Etter min tur over Atlanteren der filteret gikk tett tre ganger, så bytter jeg heller filter ekstra ofte. 12 timer var gått og kun 58 liter diesel ? dette inkluderer full varme med eberspächeren som tar ca 0.5 liter i timen. Så totalt dieselforbruk ligger på 5 l/t med marsfart på 7 knop. Motoren bruker olje, både i form av lekasjer som er synlige og det virker som om noe av oljen blir brent. Det er tross alt en 20 år gammel motor med over 6000 gangtimer bak seg.

Njord er en forholdsvis moderne seilbåt, og er både bred og flat under. Dette er fint for rask seiling, men overhodet ikke ideelt i grov sjø og motvind. Vi holdt god fart forbi Egersund men etter der stanget det. Vi falt fra 6 knop helt ned til 2.5 når vi traff bølgene. Vindretningen gjorde at det ikke var mulig å seile. Så vi gikk derfor for motor uten seil. Det er to ting som er skikkelig ille i seilbåt, medvind og motorseiling. I medvind så har ikke båten noe stabilitet sidelengs. Det gjør at båten beveger seg i alle retninger. I motsetning til en motorbåt så har ikke skroget sidelengs stabilitet ? for da ville det blitt vanskelig å seile i sidevind. Det samme problemet gjelder når man kun kjører for motor. Båten har null sidelengs stabilitet og man vugger rundt i alle retninger.

Fram til Lista holdt vi oss unna det meste av været. Men i det vi runder Lindesnes så møter vi bølgene med full kraft. Sjøen reiser seg mot oss, og holder plutselig samme retning som vinden. Det drønner i hele båten med jevne mellomrom når bølgene er spesielt bratte, for da mister vi vann under baugen og båten faller flere meter. Det siste jeg så i salongen før jeg måtte gå opp var bokhylla. Den var ikke på sin vante plass, men lå i deler utover sofaen.

Dette fortsatte helt fram til Kristiansand. Her gikk vi inn litt tidligere enn planlagt for å følge den indre leia. Her var det endelig mulig å lage mat igjen, og mannskapet kommer seg fra den verste sjøsyken. Selve turen gjennom denne leia (Blindleia) er også spennende med en 44 fot seilbåt. Det er både smalt, grunt og lavt under bruer. Justøybrua har 19 meter seilingshøyde, og selv om papirene på båten viser nesten 18 meter opp til toppen av masta så er jeg ganske sikker på at VHF antenna dunka borti brua. Da vet vi at båten går under i alle fall!

Siste innspurten føltes som en evighet. Det hagla og blåste, og heldigvis hadde Marten med seg slalombriller. Uten de hadde det vært umulig å finne fram. Grimstad gjestehavn ligger godt i le, så det å legge til var ikke en stort utfordring, selv innerst i havna. Vi ble møtt av de andre båtboerne i Grimstad med både tåkehorn og norsk flagg!

Nå ligger Njord ligger nå trygt til kai og dagene blir brukt flittig til fiksing av kjøleskap, vasking og klargjøring til innflytting. En utrolig stor takk til alle som hjalp til på denne turen!